Hlavní obsah

Berlín nerozhodl o pomoci automobilce Opel

Právo, kov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Německá koaliční vláda kancléřky Angely Merkelové ještě nerozhodla o státní pomoci pro automobilku Opel. Po jednání s vedením společnosti v Berlíně to v pondělí oznámil ministr hospodářství KarlTheodor Guttenberg (CSU).

Článek

Zdůraznil, že vláda se nenechá tlačit k rozhodnutí, ale v příštích týdnech projedná návrh záchranného plánu, který Opel předložil. Hovořit bude i s americkým mateřským koncernem General Motors (GM) a během březnové návštěvy USA chce ministr jednat o pomoci pro Opel i s tamními vládními představiteli.

Guttenberg tak reagoval na páteční rozhodnutí dozorčí rady automobilky, která nenavrhuje úplné oddělení od koncernu GM ohroženého insolventností, nýbrž jen takové oddělení, které by z automobilky Opel učinilo „právně samostatnou evropskou obchodní jednotku“. Teď nemá Opel ani vlastní konto.

Jde o sedm miliard eur

Opel navrhuje, aby se značky Opel a Vauxhall staly samostatnými evropskými společnostmi, na nichž se mohou GM i další investoři podílet. Opel potřebuje podle vlastních propočtů nový kapitál více než sedm miliard eur (200 mld. Kč).

Od státu očekává 3,3 mld. eur, tři by měly přijít od GM a 1,2 miliardy mají tvořit úspory. Úplné oddělení Oplu od GM by nebylo tak jednoduché, jak to vypadá, dal najevo Guttenberg. Hlavním důvodem je podle něj „hluboká technologická spjatost“ obou společností.

Berlín podmiňuje udělení státní pomoci tím, že tyto prostředky půjdou jen do firmy Opel a ne do GM. Zároveň nesmějí být ohrožena pracovní místa a má být zahájeno hledání dalších investorů.

Na druhé straně se Opel nechce zcela od GM oddělit, aby si zachoval přístup k jeho technologiím. Je známo, že téměř všechny patenty firmy Opel byly před čtyřmi lety převedeny do USA, takže Opel nemá podle listu Frankfurter Allgemeine práva ani na auta, která sám vyvinul.

Opel v Německu zaměstnává 25 tisíc lidí

Opel se dvěma milióny ročně vyráběných aut je i v Evropě malý na to, aby mohl obstát sám. V Německu zaměstnává v závodech Rüsselsheim, Bochum, Eisenach a Kaiserslautern na 25 tisíc lidí.

Mezi německými politiky není jednotný názor na záchranu Oplu. Zatímco vicekancléř Frank-Walter Steinmeier (SPD) je pro pomoc, zemský premiér Bádenska-Württemberska Günther Oettinger (CDU) odmítá státní podíl v automobilce a jeho kolega Jürgen Rüttgers ze Severního Porýní-Vestfálska je pro státní pomoc jen za „přísných podmínek“.

Odborový svaz kováků IG Metall ocenil návrh na záchranu firmy, eurokomisař Günter Verheugen naopak prohlásil v televizi ZDF, že „z rozpočtu EU nelze použít ani euro na záchranu nějakého podniku“. Vedení GM v americkém Detroitu se k návrhu zatím nevyjádřilo, ale šéf jeho evropské části Carl-Peter Forster řekl, že „GM je otevřen novým investicím“.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám