Největší americká automobilka General Motors ohlásila pokles prodeje o 49 procent. Prodej Chrysleru se snížil o 55 procent. Vláda nedávno slíbila, že těmto dvěma podnikům poskytne nouzové úvěry v hodnotě 17,4 miliardy dolarů, aby je zachránila před bankrotem.

Prodej Fordu se snížil o 40 procent. Ford zatím o nouzový úvěr nepožádal, ale analytici soudí, že pokud bude současný vývoj na trhu pokračovat, bude o něj muset požádat také. Nedařilo se ani zahraniční konkurenci.

Prodej největší světové automobilky Toyota Motor se snížil o 34 procent. Prodej Nissanu klesl o 30 procent a Hondy o 28 procent.

Pouze Hyundai prodeje zvýšil

Zvrátit trend se podařilo jihokorejským značkám Hyundai a Kia. Prodej Hyundaie stoupl o 14 procent a Kia zvýšila obrat o tři procenta. Hyundai těží z reklamní akce, v rámci které mohou Američané vrátit auto do roka od jeho zakoupení, pokud přijdou o práci.

Leden obvykle patří k nejslabším měsícům v prodeji aut. Meziročně se však prodej v lednu snížil již 15. měsíc za sebou. Analytici očekávají zlepšení nejdříve ve druhé polovině letošního roku, kdy by se mohl začít projevovat příznivý vliv z opatřeních na stimulaci ekonomiky a zlepšit přístup k úvěrům. Prodej aut v celoročním přepočtu je nyní nejnižší od roku 1982.

Čísla podtrhují americkou krizi

Analytici však upozorňují, že populace v USA se od té doby zvýšila zhruba o třetinu, což ještě zdůrazňuje vážnost problémů automobilového sektoru.

Americký automobilový průmysl nyní vstupuje do čtvrtého roku poklesu prodeje. Zpomalení ekonomického růstu a snížení prodeje nových aut však koncem loňského roku postihl i evropské a asijské trhy.

Procentní pokles prodeje nových aut v Německu, které je největším evropským automobilovým trhem, byl v lednu dvouciferný, protože spotřebitelé v zemi v obavách z největší recese od druhé světové války prudce omezili své výdaje.