Zdražení nevyloučil ani budějovický Budvar, ostatní velké pivovary jsou zatím zdrženlivé.

Důvodem zdražení jsou výrazné nárůsty cen sladu a chmelu i dalších nákladů, řekl v pondělí generální Plzeňského Prazdroje ředitel Mike Short. Zdražení je podle něj "výsledkem pravidelné roční revize cen".

Prazdroj, který je plně ve vlastnictví druhého největšího uskupení pivovarů na světě SABMiller, naposledy zvýšil ceny loni v listopadu o šest procent. Cena půllitru Pilsner Urquellu vzrostla o korunu na 18,90 Kč. Desítka Gambrinus, nejprodávanější české pivo, zdražila o 70 haléřů na 12,20 Kč. Lahvové druhy podražily méně. Restaurace nárůsty většinou kopírovaly, některé zvedly ceny mírně více. Prazdroj zdražoval také v roce 2006, a to dvakrát - v listopadu a v únoru.

Podle informací ČTK by mělo zdražení sudových výčepních piv, tedy desítek, činit od listopadu zhruba 70 haléřů na půllitr. U ležáků, tedy vícestupňových piv, zhruba korunu. Restauracím a obchodům se zdraží nákup piva v rozmezí tří až pěti procent.

Náklady na ječmen se zvýšily o třetinu

"Udělali jsme maximum, abychom udrželi růst na rozumné úrovni," řekl Short. Náklady na tunu sladovnického ječmene se podle něj meziročně zvýšily o více než třetinu. Oproti roku 2006 jsou vyšší o dvě třetiny. Cena českého chmelu je meziročně téměř dvojnásobná.

Ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý už v polovině roku tvrdil, že pivo musí letos zdražit. "Ceny sladovnického ječmene jsou téměř dvojnásobné než před dvěma lety; ječmen tvoří čtvrtinu nákladů na výrobu piva," vysvětlil. Ceny ječmene sice díky velmi dobré letošní úrodě i výnosu klesly, ale pouze mírně.

Ostatní pivovary vyčkávají

Zdražení piva dnes nevyloučil ani Budvar. Kdy a o kolik to bude, není zatím jasné. "Vývoj konkurenčních cen i nákladů sledujeme, máme však nezávislou cenovou politiku. V tuto chvíli nemůžu být konkrétnější," řekl mluvčí pivovaru Petr Samec.

Ostatní pivovary zatím o zdražení hovořit nechtějí. "Úpravy cen našich produktů probíhají na základě průběžné analýzy a zohledňují zvyšující se náklady na vstupy do výroby a distribuce. K našim výrobkům ale přistupujeme individuálně - úpravy cen probíhají po značkách, baleních, segmentech postupně, nezdražujeme jednorázově celé portfolio," uvedl Petr Kovařík, obchodní ředitel Staropramenu, pivovarské dvojky na českém trhu.

Ani tuzemská trojka, nizozemský pivovar Heineken, který vlastní Královský pivovar Krušovice, Starobrno a skupinu Drinks Union sdružující pivovary Krásné a Velké Březno, Louny a Kutná Hora, zatím zdražovat nehodlá. "V současné době o změně cen neuvažujeme," řekla mluvčí společnosti Kateřina Eliášová.

"Ceny piva jsme zvýšili asi o tři až čtyři procenta v červnu kvůli zdražení vstupů, zejména sladovnického ječmene. Nyní o dalším zdražení neuvažujeme," uvedl Antonín Chytil, obchodní ředitel pivovarnické skupiny Zubr, Holba, Litovel, která sdružuje středomoravské pivovary z Přerova, Hanušovic a Litovle.

Čeští producenti loni zdražili pivo v průměru asi o pět procent, některé pivovary ale ceny nezvýšily vůbec. Pokud by do nich chtěly promítnout celé zdražení ječmene, musely by zvýšit ceny piva o čtvrtinu.

Výrobci se zdražování bojí

Podle Veselého výrobci zdražit většinou nechtějí. "Bojí se toho, že ztratí trh. Ne, že by lidé přestali pít, ale že přejdou k levnějším značkám. Jasná analogie je vidět u cigaret, kde se znovu prodávají značky, které už umíraly," dodal ředitel svazu.

Letošní prodej piva v ČR zatím není podle Veselého "žádná sláva". "Léto nebylo bůhvíjaké a turisté, kteří českou spotřebu dříve zachraňovali, se přesouvali z Prahy do krajů," dodal Veselý. Na tuzemském trhu pivovary v prvním pololetí prodaly téměř osm milionů hektolitrů piva, což bylo meziročně o 2,3 procenta méně.

Česká spotřeba piva loni činila 158,8 litru na osobu. Od 15 do 20 procent se na ní podíleli zahraniční turisté. ČR byla 16. největším producentem piva na světě s podílem 1,1 procenta na celkové produkci.