„Ve spolupráci s ředitelem dopravní policie Martinem Červíčkem naše ministerstvo skutečně pracuje i na modelu, který by jízdy kamiónů o víkendech omezoval jen od května do září. Ukazuje se totiž, že celoroční zákaz by měl na tuzemské dopravce ještě větší dopad, než na tranzitní kamiónovou dopravu,“ uvedl Řebíček.

Ministr dopravy teď čeká na analýzu, jaké dopady by celoroční víkendový zákaz pro kamióny měl na českou ekonomiku.

Tu má dostat koncem června. Bez ohledu na informace, které analýza přinese, pak Řebíček v červenci předloží vládě návrh na celoroční zákaz, o němž se před časem dohodl s místopředsedou vlády a šéfem Strany zelených Martinem Bursíkem. „Vládě to určitě předložím. Je ovšem otázka, jestli to projde,“ prohlásil v České televizi Řebíček. Kdyby se většina ministrů postavila proti, přijde na řadu právě varianta pětiměsíčního zákazu.

Podle nynější právní úpravy nesmějí v Česku vozidla o hmotnosti nad 7,5 tuny v období od 1. července do 31. srpna na dálnice, rychlostní komunikace a silnice první třídy v pátek od 17 do 21 hodin a v sobotu od 7 do 13 hodin. V neděli a o svátcích platí pro kamióny celoroční zákaz jízd do 22 hodin. Na základě dohody Řebíčka s Bursíkem se má jízda kamiónů nově zakázat pro celý rok i v pátek od 17 do 21 hodin.

 

Zastánci a odpůrci takového opatření ovšem trvají na svém. „Rozdělili se na dva nesmiřitelné tábory,“ konstatoval Řebíček. Zelení, Svaz měst a obcí i autokluby chtějí prosadit celoroční zákaz jízd po celý víkend, tedy v pátek, sobotu i neděli. Naopak sdružení autodopravců Česmad Bohemia, Svaz dopravy a představitelé automobilového průmyslu upřednostňují zachování dosavadního stavu. Bursík usiloval, aby se zákaz jízd rozšířil už od letošního září.

Teď je ale už jisté, že se to letos nestihne. Argument, že by se narušilo zásobování, našel úrodnou půdu nejen v řadách ODS, ale i mezi některými politiky opozičních stran. Kdyby ve vládě rozšíření zákazu víkendových jízd přesto prošlo, budou na to silniční dopravci reagovat blokádami dálnic.

Česmad hrozí blokádami dálnic

„Skutečně jsme odhodláni pustit se do protestních akcí,“ potvrzuje prezident Česmadu Bohemia Vladimír Starosta. Kamióny sice podle platné legislativy smějí po celý rok o nedělích na silnice až po 22 hodině, mnohých z nich se to ale netýká. Jen loni bylo totiž dopravcům uděleno 3160 výjimek ze zákazu jízd.

„Výjimek je neuvěřitelně mnoho. Do chystané novely, která má zákaz jízd pro kamióny rozšířit, jsem proto navrhl zpřísnění podmínek pro jejich udělování, a aby povolení už nebylo bezplatné. Dopravci, kteří výjimku dostávají, tím totiž získávají i konkurenční výhodu,“ řekl už dříve Právu náměstek ministra dopravy Petr Šlegr (Strana zelených).

Výjimky má právo povolovat nejen ministerstvo dopravy, ale i krajské úřady.
Měli by je dostávat pouze dopravci, zajišťující přepravu rychle se kazícího zboží, zemědělci pro sezónní práce, kamióny převážející zvířata, poštovní zásilky nebo pohonné hmoty pro čerpací stanice. Výjimky by se pak vztahovaly také na kombinovanou dopravu, hasiče, vojáky a policisty.