"Pokles počtu telefonních linek je především výsledkem pokračující substituce služeb pevných linek mobilními službami. Nicméně pokles zpomaluje. Například v prvním čtvrtletí 2008 dosáhl čistý pokles počtu pevných telefonních linek 73 000 ve srovnání se 114 000 v prvním čtvrtletí 2007," řekl mluvčí Telefóniky Martin Žabka.

Lidé využívají pevnou linku spíše pro připojení na internet

Počet uživatelů vysokorychlostního internetu ADSL se meziročně zvýšil o 85 000 na 587 000 uživatelů.

Spolu s pokračujícím poklesem počtu pevných linek klesají i výnosy z této oblasti, u kterých stále příjmy z nových služeb nevyrovnávají klesající výnosy z volání. V prvním čtvrtletí příjmy z pevných linek meziročně klesly o 5,9 procenta na 6,9 miliardy Kč. Naopak výnosy z mobilního segmentu vzrostly o 6,1 procenta na 8,1 miliardy korun. Nabízet služby na pevných linkách se snaží i konkurence.

O pevné linky dnes nemají zájem ani firmy

Loni ostatním firmám na trhu regulátor ČTÚ umožnil přístup k neaktivním linkám Telefóniky, zájem o ně je ale zatím malý. S nabídkou telefonování přes kabelové vedení přišel před dvěma roky i největší tuzemský kabelový operátor UPC, který má nyní téměř 100 000 telefonujících klientů.

Česká republika zažila výrazný nárůst počtu telefonních linek v druhé polovině 90. let minulého století, kdy musel Český Telecom, nyní Telefónica O2, každoročně plnit přísná kritéria počtu nově zřízených telefonů a modernizace sítě. V roce 2000 se nárůst zastavil na zhruba 3,8 miliónu linek a v dalších letech jejich počet začal klesat.