S novelou zákona přišla vláda již na začátku ledna. Nejhlouběji do kapes budou mít majitelé aut vyrobených před rokem 1989. Sazba by se měla zvýšit z 15 na 22 procent. To by soukromníky mělo motivovat k nákupu nových, ekologicky šetrnějších vozidel.

Novela také osvobozuje od daně nákladní auta do 12 tun, která jezdí na pohon šetrný k životnímu prostředí. Jde o auta na elektrický pohon, na hybridní pohon, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo mohou spalovat směs benzínu a etanolu označenou jako E85. Sněmovna odmítla návrh na zrušení této výjimky, proti níž se postavil daňový expert ODS Michal Doktor.

Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) uvedl, že návrh má v tuto chvíli velmi problematickou logiku. V Česku jsou sice podle něj homologována některá vozidla, která mohou na toto palivo jezdit, není zde ale jediná čerpací stanice, kde by se prodávalo.

"Z 'ekologických' důvodů jsme osvobodili některá vozidla od silniční daně, která z technických důvodů budou samozřejmě jezdit na fosilní paliva. A budou tedy ovzduší zatěžovat úplně stejně jako ostatní vozidla, ale budou z ekologických důvodů osvobozena od silniční daně," zdůraznil.