Vyplývá to z výzkumu personální firmy Robert Half Czech Republic. „Stravenky a občerstvení jsou velmi často považovány za samozřejmost. Mobily a notebooky zase lidé vnímají spíše jako pracovní nástroje,“ uvedl manažer divize Robert Half Technology Jan Bílek.

Požadavek aut je pro řadu firem nepřijatelný, protože by neúměrně zvýšil jejich náklady. Jiná věc jsou zaměstnanecké odborné kurzy. Ty představují v západoevropských zemích konkurenční výhodu, která často rozhoduje o tom, zda pracovník přijme zaměstnání u té které firmy.

Firmy preferují už vyškolené lidi

Absolvování kurzů a školení zvýší kvalifikaci a umožní lidem osobní a kariérní růst. Zvedne i jejich cenu na trhu práce. Firemní vzdělávací kurzy patří podle Evropské komise k účinným prostředkům snižování nezaměstnanosti.

Například v oblasti informačních technologií a telekomunikací je vzdělávání druhou nejžádanější výhodou. „Zarážející ovšem je, že ze strany zaměstnavatelů je to až devatenáctý nejrozšířenější benefit. Z toho vyplývá, že zaměstnavatelé preferují vyškolené zaměstnance,“ upozornil Bílek.

Podle jiných průzkumů mladé ženy jednoznačně preferují, aby firma provozovala školku, která by jim umožnila návrat do zaměstnání. Novým tuzemským trendem zaměstnaneckých výhod by se proto mohly stát mateřské školky na pracovištích, jak je to běžné v západoevropských zemích i USA.

Syndrom vyhoření

Zaměstnaneckou výhodou, která se v průzkumu umístila na předních místech, bylo až šest týdnů dovolené. Jak ale upozornila manažerka Robert Half Finance & Accounting Miroslava Barčová, právě finančníci a účetní kvůli pracovní vytíženosti nemívají čas si vybrat ani svou běžnou dovolenou.

Podle psychologů se dlouhodobá pracovní zátěž a stres podílejí na tzv. syndromu vyhoření, kdy pracovník ztrácí motivaci k práci a přestává být iniciativní. Dlouhodobý stress bez přestávek a dovolených zase odstartuje řadu vážných chorob. Progresivní manažeři proto vědí, že odpočinek a pohoda v pracovním kolektivu se stává zejména u nevýrobních profesí výrazným prvkem zvyšování konkurenceschopnosti. Pohodový, kreativní kolektiv totiž podává dobrovolně vyšší výkony.