Článek
Vedení společnosti Ahold Czech Republic nechtělo verdikt NSS komentovat. "Rozhodnutí NSS jsme dosud neobdrželi, proto se k jeho obsahu nemůžeme vyjádřit," řekl mluvčí Ahold Czech Republic Libor Kytýr.
Pokutu Aholdu obchodní inspekce vyměřila po sérii 30 kontrol v supermarketech v řadě českých měst od Chebu až po Karvinou, které se uskutečnily od ledna do března 2005. Ahold například špatně účtoval kontrolní nákupy, některé výrobky měly nesprávnou hmotnost. "U některých výrobků společnost uváděla dvojsmyslné a nepravdivé informace o jejich vlastnostech, neuváděla informace o způsobu použití, výrobci a dovozci," popsala Dostálová.
Prodavači odmítli vyplnit záruční listy
U textilu a obuvi chyběly údaje o složení materiálu. Některé zboží prodavači odmítli kontrolorům předvést, jindy nevyplnili záruční list. Prodejce v několika případech podle Dostálové "vzbuzoval zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti, dále vzbuzoval zdání, že cena byla nebo bude snížena, i když tomu tak nebylo".
Další závažné pochybení spočívalo v tom, že na některých výrobcích Ahold neuváděl cenu. Lidé museli v prodejně vyhledat čtečku čárových kódů a zboží k ní přiložit, aby zjistili, kolik stojí. Takový způsob informování o cenách není v tomto případě přiměřený, uvedla předsedkyně senátu NSS Miluše Došková.
"Ve velkoplošných prodejnách s rozmanitým sortimentem zboží by byl spotřebitel nucen s každým výrobkem, nehledě na jeho objemnost, jít ke čtecímu zařízení a zde zjistit cenu. Pokud by se na základě zjištěného údaje rozhodl zboží nekoupit, musel by absolvovat cestu k regálu, kde je zboží nabízeno," popsala Došková. Někomu by se podle ní nemuselo chtít dojít zpět a zboží by koupil i přes nepříznivou cenu.
Ahold, kterému hrozila sankce až dva miliony korun, s pokutou nesouhlasil.