Řekl to generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. Jak připomněl, proces odstátnění pražského aeroportu zahájila Topolánkova vláda 7. listopadu, když schválila návrh ministra financí Miroslava Kalouska na vznik nové akciové společnosti Letiště Praha.

Na dotaz Práva, kdy konkrétně se letiště v akciovku přemění, Dvořák odpověděl: "Nejspíš se tak stane 1. ledna 2008. Akciovka bude mít zpočátku základní kapitál jen dva milióny korun, ale postupně se na ni převede veškerý majetek státního podniku. V tom nakonec zůstanou pouze sporná aktiva, o něž jsou vedeny restituční spory."

Převod majetku bude ukončen v květnu 2008. Ministerstvo financí poté vyhlásí na privatizaci pražského letiště výběrové řízení. Vláda ale musí ještě rozhodnout, zda se bude prodávat celé Letiště Praha, nebo jen část jeho akcií, či se půjde cestou dlouhodobého pronájmu.

Stavba nové ranveje odložena na neurčito

Prodej Letiště Praha by měl vynést kolem 70 miliard korun. Jeho privatizační hodnotu by stát ještě zvedl odkupem pozemků, které v Ruzyni vlastní česko-slovenská finanční skupina Penta.

"S Pentou intenzívně jednáme a jsem přesvědčen, že do jara dojde k oboustranně přijatelné dohodě," uvedl Dvořák. Možnost vyvlastnění pozemků označil za krajní metodu, která v této chvíli není aktuální.

Pozemky jsou potřebné pro výstavbu paralelní příletové a odletové dráhy, bez níž by v budoucnu nebyl možný rozvoj pražského letiště. Na otázku, jestli se dráha začne stavět už před dokončením privatizace, Dvořák odpověděl: "Nezačne. Necháme až na novém vlastníkovi Letiště Praha, ať sám rozhodne o parametrech nové ranveje."

Emirates chtějí z Prahy přepravovat i cestující

Během letošní letní letové sezóny zhoustl provoz ve vzdušném prostoru České republiky meziročně o 4,5 procenta. "Naši dispečeři celkem převedli přes české území 373 tisíc letadel," informoval generální ředitel Řízení letového provozu ČR Jan Klas.

V Ruzyni bylo letos odbaveno již přes 11 miliónů cestujících a za celý rok to bude rekordních 12,4 miliónu. V roce 2008 by služeb pražského letiště mělo využít přes třináct miliónů lidí.

V období zimního letového řádu, který začal platit 28. října a potrvá do 27. března 2008, vedou z Ruzyně přímé pravidelné linky do 105 měst ve 45 zemích. Řady dopravců, kteří operují z pražského letiště, rozšířily další tři letecké společnosti - irský Ryanair, španělská Iberia a dánská Cimber Air.

Pro letní letový řád má Letiště Praha od dopravců příslib na šest zcela nových pravidelných linek, mezi nimiž zřejmě budou i dálkové do Asie a Severní Ameriky. Například letecká společnost Emirates má zájem svou čistě nákladní dálkovou linku Praha-Dubaj-Hongkong rozšířit i o přepravu cestujících. Tchajwanské China Airlines zase uvažují o lince Praha-Tchaj-pej.

V Ruzyni se bude testovat detektor na obsah lahví

Ruzyňské letiště začne 29. listopadu testovat unikátní zařízení, jež má být schopno přesně rozpoznat obsah lahví, které si cestující s sebou přinášejí.

"I kdyby se ale toto detekční zařízení osvědčilo, nepovede to k rychlému zmírnění bezpečnostních opatření, jež byla na všech letištích v Evropské unii zavedena 6. listopadu 2006. Detektor je zatím stále ještě ve fázi výzkumu," řekla včera Právu tisková mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.

Přístroj, o jehož existenci jako první informovaly Lidové noviny, vynalezl Norbert Klein z německého Výzkumného centra v Jülichu. Dokáže rozpoznat složení tekutiny a vyhodnotit, jestli jde o běžný nápoj, nebo například hořlavinu.

Podle nařízení Evropské komise si cestující může vzít do letadla pouze láhev zakoupenou u obchodníků na evropských letištích. Láhev musí být v průhledném sáčku zapečetěném prodejcem s přiloženým dokladem o nákupu. Láhve větší než 100 mililitrů je možné bez omezení přepravovat pouze v zavazadlovém prostoru.

Se zimním letovým řádem zavedlo letiště v Ruzyni balení tekutin a gelů od všech letištních prodejců do jednotných igelitových tašek s čárovým kódem. Ty jsou totiž akceptovány bezpečnostními kontrolami v celé Evropě.