Hlavní obsah

Šéf pražského DP chce zdražit jízdné o 20 procent

Právo, Karolína Kudynová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Ředitel pražského Dopravního podniku Martin Dvořák chce navrhnout magistrátu zdražení jízdného. Podle materiálu dopravního podniku, který v průběhu září předloží radním, by mělo jednorázové jízdné podražit v půměru o dvacet procent. Časové předplatné kupóny by měly zdražit méně.

Článek

V médiích se spekuluje o tom, kdy a o kolik se má zdražit jízdné v pražském metru. Jaká je nyní situace?

Bohužel tato debata začala dříve, než měla. Situace je taková, že vedení dopravního podniku připravilo pro pražský Magistrát materiál, ve kterém věcně argumentuje, že bude téměř nezbytné alespoň částečně zvýšit jízdné. Je to proto, aby DP mohl pokrýt větší část svých nákladů z vlastních zdrojů a hlavně, aby měl dostatek investičních prostředků na další budování a modernizaci infrastruktury MHD. Tento materiál po dopracování předložíme radním v průběhu září.

Jaký je váš návrh na zdražení jízdného, který budete předkládat městské radě? Podražily by jízdenky, nebo časové kupony? A o kolik a kdy?

Podle našeho návrhu by mělo podražit jízdné v průměru o zhruba 20 procent. Podražit by měly spíše jednorázové jízdenky, aby Pražané nedotovali ze svých daní jízdenky turistům. Časové předplatné kupony by měly být zdraženy méně, aby podnik neztratil dlouhodobé předplatitele a aby to neodradilo obyvatele metropole k jízdě MHD. Byl bych velmi rád, kdyby se mi podařilo přesvědčit pana primátora a radní k realizaci tohoto kroku od 1. ledna 2008.

Je zdražení jízdného nevyhnutelné? Pro mnoho Pražanů by to byl citelný zásah do domácího rozpočtu. Každoročně rostou ceny energií, zdražovat se má nájemné...

Vaše argumenty jsou i našimi argumenty. Málo se například ví, že DP je největším odběratelem elektrické energie v Praze a naše účty za elektřinu se blíží miliardě. Takže právě zdražení vstupů, jako jsou energie, pohonné hmoty, kolejnice a další, je jedním z hlavních argumentů, proč je potřeba upravit výši jízdného. Dalším argumentem je, že neustále investujeme do dopravní infrastruktury. Příští rok zprovozníme tři nové stanice metra.

Dopravní podnik již oznámil propouštění zaměstnanců a přesun některých služeb na externí dodavatele. Počkáte, než se prokáže, kolik tato opatření přinesou úspor a pokud by byly dostačující, aby se nemuselo zdražovat?

Pro naše další fungování a rozvoj počítáme s oběma zdroji peněz, to znamená i s prostředky, které vzniknou na základě provozních úspor, i s prostředky ze zvýšení ceny jízdného. Uspořené peníze mají být použity na výstavbu nových tratí tramvají a metra.

O kolik by se ceny mohly zvednout

Jestliže nyní cestující platí za nepřestupní lístek 14 korun od ledna příštího roku by to mělo být při dvacetiprocentním zdražen zhruba 17 korun.

Za dnešní dvacetikorunový přestupní lístek by ceny nově mohla být 24 korun.

U dětského nepřestupního lístků vychází cena po zdražení na 8,40 koruny a u přestupního za 12 korun.

Reklama

Související články

Praha chce pustit taxi do pruhů pro MHD

Jízda taxíkem po Praze by se do budoucna mohla časově vyplatit. Zatímco s vlastním vozem řidiči často uvíznou v dopravních zácpách, cestující by mohl taxikář...

Pražský dopravní podnik propustí přes 800 lidí

V nejbližších měsících čeká pražský dopravní podnik vlna propouštění, která je součástí úsporných opatření. O práci přijde více jak 800 zaměstnanců, převážně...

Výběr článků

Načítám