Právě na ceny letenek, ze kterých aerolinie vyčleňují například letištní taxy a palivové příplatky, svádějí cestovní kanceláře rozdělení cen leteckých zájezdů. To měla vyřešit nová norma Evropské unie, která by donutila letecké společnosti všechny příplatky do ceny zahrnout. Evropský parlament však v červnu normu oklestil tak, že aerolinie v podstatě mohou dál ceny rozdělovat na několik položek.

"Bylo prohlasováno, že letecké společnosti nemusejí uvádět jedinou cenu, takže není možné, aby jednotnou cenu měly nakázánu CK," řekl mluvčí AČCKA Tomio Okamura. Podle něj právě nová norma měla být zásadním krokem směrem k jediné ceně zájezdu. "V EU se začíná drobit diskuse ve věci cen letenek, vypadá to, že samotná EU neví," komentoval to Fuksa.

Ministerstvo se tak v pátek dohodlo s AČCKA na ustavení společné expertní skupiny, která bude celý problém řešit. Otázkou například je, jaké poplatky do jedné ceny zahrnout a jaké již ne. MF totiž připravuje novelu zákona o cenách, kde původně chtělo striktně žádat jednu cenu zájezdu. Fuksa však dnes připustil, že bude nutné vzít v úvahu tzv. vyšší moc a jako její příklad uvedl cenu ropy na světových trzích, která ovlivňuje palivové příplatky.

Rozdělené ceny jsou již dlouho trnem v oku SOS

Za uvádění rozdělených cen zájezdů již delší dobu cestovní kanceláře kárá Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). To tvrdí, že podobné praktiky klamou spotřebitele a jsou protizákonné. CK naopak argumentují zákonem o cestovním ruchu, který podobné uvádění cen umožňuje. Podle AČCKA by při nutnosti uvádět jen jednu cenu zájezdy podražily. Aerolinie by se totiž dopředu jistily proti růstu cen ropy vyšší cenou letenky.

Spor se vyostřil poté, kdy SOS podalo žalobu na CK Exim Tours. Ze soudního rozhodnutí v tomto sporu se tak má stát precedens. AČCKA, jejímž je Exim členem, zase argumentuje rozhodnutím živnostenského odboru pražského magistrátu, který označil oddělené uvádění cen za zákonné. Situaci tak zřejmě vyřeší až soud, případně norma EU a česká novela zákona o cenách.