Původně se mýto mělo platit pouze na silnicích první třídy, a to pomocí mikrovlnné technologie. Systém měla vybudovat firma Kapsch.

O rozšíření mýtného na silnice druhých a třetích tříd ale dlouhodobě usilovali krajští hejtmani. Kraje údajně chtějí, aby byl nejvyšší poplatek na silnicích třetí třídy a nejnižší na dálnicích.

Mýtné se v ČR zatím vybírá na necelých tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Dosud dopravci zaplatili přes dvě miliardy korun.

Státní fond dopravní infrastruktury, který je jediným příjemcem mýtných plateb, počítá letos s celkovým výnosem necelých pět miliard. Z toho je však nutné zaplatit zhruba dvě miliardy firmě Kapsch jako splátku za vybudování systému a služby související s jeho provozem.

Odborníci předpokládají, že plošné zavedení mýta zvýší inflaci.