"Domníváme se, že zde existuje skutečné riziko pro finanční výkonnost světových automobilek. Zejména proto, že některé jsou již pod tlakem kvůli nízkým maržím," řekla analytička S&P Maria Bissingerová.

Auta vyráběná v Evropě nyní vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů oxidu uhličitého na kilometr, ale Evropská komise v únoru podala návrh, aby limit u nových vozů klesl na 130 gramů na kilometr do roku 2012. Podle komise je snížení emisí nezbytné kvůli boji proti globálnímu oteplování.

Zákazníci chtějí těžší auta

Oponenti upozorňují, že zvýšené náklady povedou  k značnému zdražení především silnějších vozů, a to v řádu desetitisíců korun. Generální tajemník Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač již před časem varoval, že návrhy mohou vést  k odlivu výroby aut z Evropy do Ruska či asijských zemí, kde je výroba levnější.

Evropští automobiloví výrobci se v roce 1998 dobrovolně zavázali, že se do roku 2008 dostanou na úroveň 140 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Loni se však ukázalo, že většina automobilek za tímto slibem zaostává. Podle Hodače je to tím, že auta jsou čím dál těžší - kvůli nárokům na bezpečnost a komfort, které vyplývají z požadavků zákazníků i z nových regulí.