Normu musí ČR přijmout především kvůli povinnosti sladit české právo s evropským. "Záleží na délce schvalovacího procesu, nicméně počítáme s tím, že novela vejde v platnost letos v červenci," řekl Právu Vladimír Přikryl z ministerstva financí. Návrh, který ještě musí schválit vláda, projednat parlament a podepsat prezident, může podle něj doznat výrazných změn.

Řidiči mají být díky novele lépe chráněni proti odpovědnosti za vysoké škody a oběti dopravních nehod se také mají snáze dostat k odškodnění. Řada pojišťoven na českém trhu ale vyšší krytí pro pojistné události už dávno nabízí.

Přinese novela zdražení?

Odborníci zatím jen spekulují, nakolik a zda vůbec se navrhované úpravy promítnou do sazeb ručení. Jejich zvyšování by mohl přibrzdit konkurenční boj, legislativní změny však mohou být pro pojišťovny také vítaným argumentem pro to, aby ceny zvedly.

"Vyšší limity plnění nutně neznamenají pro pojišťovny zvýšenou zátěž. Drtivá většina pojistných událostí se totiž vejde do současných limitů. Přesto předpokládám, že by se sazby mohly o něco zvýšit," řekl Právu expert na pojistný trh, který si nepřál být jmenován.

Pokud by pojišťovny zvýšily sazby povinného ručení už letos, podle jejich představitelů by to řidiči pocítili až u další pravidelné splátky či nové smlouvy. Zpětně by tak řidič nic nedoplácel.

Další novinkou, kterou ministerstvo financí v rámci novely navrhuje, je, že by si řidiči měli vystačit s jedním dokladem o pojištění - zelenou kartou.