"Nejedná se o zpoždění zahájení výstavby, ale o případné posunutí slavnostního ceremoniálu v Nošovicích," reagoval na zprávu internetového portálu deníku The Korea Times Vaněk. Nošovický montážní závod by se podle něho mohl začít stavět už v březnu, hned po vydání stavebního povolení.

Čong původně plánoval, že by začátkem března navštívil sesterskou automobilku Kia u Žiliny, kde už od prosince běží výroba, a poté by se přesunul na slavnostní ceremoniál zahájení stavby do Nošovic.

Experti: firma kvůli šéfovi tlačí na soud

Vedení šesté největší automobilky světa ale včera korejským médiím oznámilo, že Čongova návštěva Žiliny je nepravděpodobná a ceremoniál u příležitosti zahájení stavby v ČR je nutné odložit.

"Po dobu odvolacího procesu (Čong) nebude cestovat do zahraničí," uvedl nejmenovaný manažer Hyundai. Čong se proti pondělnímu rozsudku soudu podle svých právních zástupců odvolá, zatím smí zůstat na svobodě.

Slova korejských manažerů o zpoždění výstavby v Nošovicích hodnotí většina odborníků spíše s rezervou. "Za vyjádřením vedení automobilky je zřejmě snaha znervóznit kapitálové trhy a korejskou veřejnost a tím zvýšit tlak na soudce, aby s ohledem na národní zájmy vyhověl Čongovu odvolání," řekl Právu analytik, který si nepřál být jmenován.

Hyundai je jedním z důležitých pilířů jihokorejské ekonomiky. Automobilka nemá zájem brzdit aktivity, které mají přispět k jejímu rozvoji. Rozšíření zahraniční výroby je přitom pro Hyundai nezbytné kvůli snížení rizik plynoucích ze současných zaměstnaneckých nepokojů v domácích továrnách a z růstu kurzu jihokorejského wonu, kvůli čemuž klesají tržby z vývozu.

Hrozby se opakují

Firma již má továrny ve Spojených státech, Číně, Indii a Turecku. Včera také uvedla, že zřejmě zahájí výrobu autobusů v zahraničí, protože má kvůli neshodám s korejskými zaměstnanci problémy s uspokojováním poptávky.

Pozastavením či zpomalením některých projektů v zahraničí navíc reagovala Hyundai také loni na jaře, když soud poslal jejího šéfa do vazby. Ten ji pak po dvou měsících opustil, mimo jiné s ohledem na národní zájmy.

Ty podle analytiků ovlivnily i pondělní rozhodnutí soulského soudu. Čong Mong-kuovi, který je synem zesnulého zakladatele Hyundai Čong Ču-jonga, nakonec udělil o polovinu nižší trest, než požadovala prokuratura.

Korejský tisk včera rovněž citoval mluvčího automobilky, že stíhání Čonga vedlo k posunutí představení nového sedanu BH, které bylo původně naplánováno na začátek letošního roku.