"Předepsané elektronické mýtné v České republice dosáhlo dnes kolem 17:00 hranice půl miliardy korun," řekl v úterý mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.

Peníze jdou na účet Státního fondu dopravní infrastruktury, který je následně bude dál využívat. Čeká, že letos bude mít čistý příjem 2,8 miliardy korun. Musel by tak vybrat celkem 4,8 miliardy, protože dvě miliardy musí zaplatit provozovateli mýtného, firmě Kapsch. Této společnosti navíc podle smlouvy připadne i odměna - vše, co bude nad 95 procenty úspěšnosti výběru. Na úspěšnost výběru od února dohlíží nezávislý auditor.

Pokud se způměruje nyní dosažená hodnota 0,5 miliardy za 37 dní, za rok by se tímto tempem vybralo asi 4,9 miliardy. Ředitel Kapsche Karel Feix odhaduje celoroční výnos z mýtného na 5,4 miliardy.

Je pravděpodobné, že leden není nejsilnějším měsícem, co se kamiónové dopravy týče a v teplých měsících se bude více využívat.

Zdražili dopravci, i autobusy

Finanční výnosy pro stát vyvažují dopravci zdražením svých služeb. Podle dostupných údajů zvýšili nákladní dopravci ceny o 15 až 30 procent, a rostly také ceny autobusových jízdenek na trasách, které využívají dálnici.

Výběr provázejí některé problémy. Celníkům, kteří provoz evidují, kolabují počítače zajišťující spojení s centrálou Kapsche. Problémem jsou i stavební povolení, které Kapsch dosud nevyřídil na elektrické přípojky, které branám dodávají energii. Většina bran tak zatím běží na naftové agregáty.

Od roku 2008 by se mýtné mělo vybírat i na silnicích 1. třídy. Kapsch uvažuje o tom, že nově zavede částečné využití satelitního systému. Nynější systém je mikrovlnný.