"Očekáváme, že do konce roku 2009 bude v Česku pět miliónů kreditních karet," řekl ve středu ředitel společnosti MasterCard Europe pro ČR, Slovensko a Polsko Ján Čarný.

Společně s Ruskem a Polskem patří Česko podle něj mezi ty země střední a východní Evropy, v nichž počet karet roste nejrychleji. Více platebních karet na osobu než v ČR je v Chorvatsku a v Estonsku, na Slovensku je jejich počet srovnatelný.

Držitelé platebních karet s nimi provedli během prvních tří čtvrtletí loňského roku 87 miliónů transakcí o celkovém objemu téměř 100 miliard korun. Počet transakcí tak dosáhl meziročního nárůstu 12,2 procenta, jejich objem vzrostl o 15,4 procenta.

Stamiliardové výběry

Většina Čechů stále používá platební karty hlavně na výběry peněz z bankomatů. Do konce září z nich vybrali asi 350 miliard korun, což je meziroční nárůst o více než deset procent.

"Podíl transakcí realizovaných prostřednictvím bankomatů se však postupně snižuje, a to ve prospěch transakcí provedených u obchodníků. Je to dáno nejen rozšiřováním akceptační sítě, ale také růstem počtu kreditních karet mezi obyvateli," řekl Čarný.

Banky budou podle něj stále více přicházet s novými službami a výhodami pro držitele kreditních i debetních karet. Jejich příkladem může být cashback, tedy možnost výběru hotovosti na pokladně obchodu po zaplacení nákupu kartou. Mezi očekávanými novinkami v oblasti platebních karet na rok 2007 je příchod předplacených platebních karet na český trh.

Díky konkurenčnímu boji poroste podle Čarného také význam věrnostních programů jednotlivých bank. "Očekáváme zavádění nových doplňkových služeb, jako jsou různé bonusy nebo slevy na poplatcích a úrokové sazbě," doplnil.

Slouží hlavně jako finanční rezerva

Z listopadového průzkumu kreditní asociace MasterCard mezi 847 dospělými vyplývá, že Češi využívají svou kreditní kartu především na nákupy elektroniky (51 procent), potravin a zboží běžné spotřeby (37 %), nábytku a vybavení domácnosti (23 %) a k nákupu oblečení (22 %).

Většina respondentů (63 %) splácí čerpaný úvěr pravidelně, a to v měsíčních splátkách. Hlavní výhodu kreditních karet však Češi i nadále spatřují především v možnosti finanční rezervy pro případ nouze.

S kartami konkurenční asociace Visa lidé u českých obchodníků zaplatili od září 2005 do září 2006 celkem 2,3 miliardy eur (asi 64 miliard korun), což je meziročně téměř o 29 procent více. Poměr těchto plateb k celkovým útratám včetně výběrů z bankomatů činí 4,2 procenta.