"Dostat se ze 140 miligramů na 120 miligramů na kilometr by znamenalo zdražení aut v průměru asi o 2800 eur. Přejít z dnešní úrovně na úroveň 140 miligramů by ale znamenalo dalších 1800 eur navíc," řekl Právu člen představenstva mladoboleslavské Škoda Auto Martin Jahn. To by vedlo ke zdražení automobilů asi o 4600 eur, tedy přibližně o 130 tisíc korun.

 To jsou podle Jahna ale jen náklady na snížení emisí oxidu uhličitého. Další peníze se budou muset platit za snížení emisí oxidů dusíku a na filtry pevných částic. To bude znamenat zvýšení nákladů o dalších asi 900 eur (asi 25 tisíc korun).

Jahn tvrdí, že snaha EU snížit emise výfukových plynů může být kontraproduktivní. Lidé si podle něj místo kupování dražších nových aut raději ponechají ta starší, která mají emise mnohem vyšší. Výroba aut by se také mohla přesunout mimo Evropskou unii do zemí, kde jsou například mnohem nižší náklady na pracovní sílu. "Celou tíhu zpřísnění norem má navíc nést jen automobilový průmysl a ne například výrobci paliv," dodal.

Například v České republice se podle Jahna nedělá nic pro to, aby se prodávala více nová auta, ale právě naopak. "S loňským zrušením omezení dovozů ojetin jejich množství na našich silnicích stále stoupá," řekl.

Unie za nižší emise bojuje už deset let

"V žádném případě se ale nezříkáme snahy o snižování emisí. Spíše jde o to, aby to bylo v souladu s tím, co jsou zákazníci ochotni zaplatit a rok 2012 je z tohoto hlediska velmi blízko," dodal.

Podle unijních expertů ale není důvod k panice. Obdobnou právní normu se Unie snažila prosadit poprvé již v roce 1998 a od té doby ji periodicky znovu předkládá téměř každý rok. Vždycky ale ztroskotala na lobby výrobců automobilů, podle nichž by radikální snižování emisí vedlo ke zdražování aut.

Selhal také dobrovolný závazek evropské asociace výrobců aut (ACEA), podle něhož by napřesrok měla auta vypouštět 140 gramů CO2 na km, což odpovídá spotřebě asi 6,2 litrů naturalu 95 na sto kilometrů. "Je veřejným tajemstvím, že závazek nikdo nedodržuje,” napsal na svých webových stránkách německý automotoklub ADAC.

Unie se dlouhodobě snaží o redukci skleníkových plynů v atmosféře také jinými kroky. Například chce prosadit povinné ručení odstupňované podle takzvaného britského modelu, tedy na základě reálně změřených emisí CO2 z motoru. Ani tady se jí ale nedaří - snahy vždy ztroskotaly na odporu některých členských států.