Hlavní obsah
Unikátní zdymadla v Hoříně se přestavují. Bude se tu zvedat 400 tun vážící ocelovo-kamenný most. Foto: Radek Plavecký, Právo

Sto let starý most se zvedne kvůli lodím

Místo klidného místa na řece zeje ve dně toku obrovská díra a hořínský plavební kanál u Mělníka se proměnil v rušné staveniště. Z části koryta zmizela voda, místo ní jsou hromady hlíny, kamenů a stavební stroje. Velký zásah do letité stavby však vyvolává obavy o zachování původního vzhledu a také strach rybářů o tůně v okolí.

Unikátní zdymadla v Hoříně se přestavují. Bude se tu zvedat 400 tun vážící ocelovo-kamenný most. Foto: Radek Plavecký, Právo
Sto let starý most se zvedne kvůli lodím

Hořínská zdymadla postavená v roce 1905 jsou technickou památkou. Ředitelství vodních cest (ŘVC) však prosadilo, že se jedna z plavebních komor upraví, aby tudy mohly plout větší a těžší lodě. Proto stavaři vypustili část kanálu, rozebrali původní kamenné zdi i jeden z mostů přes vodu.

„Cílem je zlepšení parametrů této cesty, která je úzkým místem na transevropských dopravních sítích,“ vysvětlil na místě stavby šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

Všechny kamenné bloky z mostu i pilíře jsme uskladnili, popsali a očíslovali, abychom je mohli vracet zpět na novou konstrukci
Jan Prokeš, stavbyvedoucí

Aby mohly kanálem proplout lodě až sedm metrů vysoké, téměř 12 metrů široké a neuvěřitelných 135 metrů dlouhé, bylo třeba zbourat původní vrata vedoucí do větší ze dvou plavebních komor a rozšířit je z 11 na 12 metrů. Kromě toho se prohlubuje dno o 40 centimetrů. „Díky tomu si budou moci nákladní lodě více naložit těžší náklad,“ uvedl ředitel Fojtů.

Aby zůstal zachovaný původní vzhled, museli stavaři přistoupit k naprosto unikátním řešením. Jedním z nich je zachování kamenného mostu. Ten nyní neexistuje a je rozebrán. „Všechny kamenné bloky z mostu i pilíře jsme uskladnili, popsali a očíslovali, abychom je mohli vracet zpět na novou konstrukci,“ uvedl stavbyvedoucí Jan Prokeš. Pro vjezd do zdymadel byl vyvinutý zvedací ocelový most, na který se v podobě pláště vrátí původní kameny.

Celá konstrukce se pak bude zvedat kolmo vzhůru na čtyřech hydraulických pístech. Most přitom bude podle informací zdejších techniků vážit zhruba 400 tun. Díky většímu prostoru budou moci kanálem proplout zpočátku především turistické hotelové lodě z Německa až do Prahy, v budoucnu se počítá i s navýšením nákladní dopravy. Zvažuje se například převážení odpadu na velkých nákladních lodích z Prahy.

Obavy o úhyn ryb

Druhým problémem jsou zmíněné tůně. „Jak vypustili kanál, začala z tůní mizet voda a bojíme se úhynu ryb,“ zmínil jeden z místních rybářů.

ŘVC připustilo, že voda poklesla. „Nesouvisí to přímo s komorou, ale s opravami celého kanálu, kde se pracuje na zvyšování mostů. Kanál jsme museli vypustit, a protože existuje spojitost mezi kanálem a tůněmi, voda prosakuje a projevilo se to v poklesu vody v okolí,“ řekl Lubomír Fojtů.

Kvůli tomu se podle něj nainstalovala čerpadla, která vodu z Vltavy čerpala do tůní, aby ryby nehynuly. „Po dokončení kanálu se nastaví systém umělých průsaků, aby zůstaly okolní tůně zachovány,“ ujistil ředitel Fojtů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků