Hlavní obsah
Nová výletní loď, která dostala jméno Harta, má dva elektromotory na lithiové baterie a na střeše solární panely. Foto: Denisa Doležalová, Právo

Výletní elektroloď stála kraj miliony, stojí u mola a turisty nevozí

Nová výletní elektrická loď měla na přehradě Slezská Harta na Bruntálsku vozit turisty od června. Jenže je polovina srpna a unikátní plavidlo v rámci celého Česka, za jehož výrobu Moravskoslezský kraj zaplatil 14 milionů korun, stále kotví u mola a turisty nevozí. Nemá všechna povolení pro plavbu.

Nová výletní loď, která dostala jméno Harta, má dva elektromotory na lithiové baterie a na střeše solární panely. Foto: Denisa Doležalová, Právo
Výletní elektroloď stála kraj miliony, stojí u mola a turisty nevozí

„Jsme tady v minikempu na dovolené s dětmi na kolech. Moc jsme se těšili, že si po přehradě uděláme výletní plavbu tou novou elektrickou lodí a vezmeme si i kola a pejska s sebou. Ale plavby se nedělají, loď zatím nepluje,“ popisoval zklamaně Právu pětačtyřicetilý Tomáš Hampl.

Přitom elektrická loď se dvěma elektromotory na lithiové baterie a solárními panely na střeše měla vozit turisty už vloni. Jenže se zdržela její výroba.

Kvůli unikátnosti lodi je zápis do evidence plavidel zdlouhavější, než provozovatel očekával.
Nikola Birklenová, krajská mluvčí

„Vlastníkem a provozovatelem lodi je Mikroregion Slezská Harta, který rovněž vyřizuje veškeré záležitosti týkající se jejího uvedení do provozu,“ reagovala na dotaz, proč loď ještě nevyplula, krajská mluvčí Nikola Birklenová. Dodala, že kraji jako poskytovateli dotace na zakoupení lodi bylo původně sděleno, že loď začne turisty vozit letos ještě před začátkem letních prázdnin.

„Jenže proces uvedení lodi do provozu je složitý a kvůli určité unikátnosti této elektrolodi je proces zápisu do evidence plavidel zdlouhavější, než provozovatel lodi očekával,“ vysvětlila krajská mluvčí. Upozornila, že jedním z posledních kroků ke spuštění lodi pro veřejnost je poslední technická inspekce lodi.

„Ta je naplánovaná na druhou polovinu srpna. Po ní by měly být předány výrobci a vlastníkovi lodě protokoly umožňující ihned požádat o zápis do evidence plavidel,“ shrnula Birklenová.

Spalovací motory sem nesmějí

Elektroloď má maximální rychlost 13 kilometrů za hodinu a pojme 45 lidí a posádku. V podpalubí lze převážet až 10 jízdních kol. Na loď si rodiny mohou vzít i kočárek a psa. Loď má plout z Leskovce nad Moravicí, kde kotví, se zastávkami Razová, Mezina, Nová Pláň a Roudno zase zpět do Leskovce nad Moravicí.

Loď je dalším krokem k zatraktivnění přehrady Slezská Harta, která patří mezi 10 největších v České republice. Kromě rekreace se využívá také jako zdroj užitkové vody. Nachází se v ochranném pásmu, proto se zde nesmějí používat lodě se spalovacími motory. Výjimku dostala malá loď Santa Maria pro 10 návštěvníků, kterou také podporuje kraj.

Výletní elektroloď Harta

Foto: Denisa Doležalová, Právo

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků