Hlavní obsah
Premiér Andrej Babiš Foto: Petr Hloušek, Právo

V životě neměli tolik peněz, učitelé stojí za vládou. Babiš se tvrdě pustil do odborů

Učitelé v životě neměli tolik peněz. Právě těmito slovy reagoval premiér Andrej Babiš (ANO) na středeční ohlášenou stávku v debatě v Českém rozhlase. Učitelé podle premiéra za vládou stojí a kabinet změny pod nátlakem stávky nechystá. Stávku naopak jako legitimní formu vyjednávání obhajuje šéf ČSSD Jan Hamáček. Opozice Babiše kritizuje za to, že nedodržela daný slib navýšení platů o 15 procent.

Premiér Andrej Babiš Foto: Petr Hloušek, Právo
V životě neměli tolik peněz, učitelé stojí za vládou. Babiš se tvrdě pustil do odborů

V životě neměli učitelé tolik peněz. Učitelé stojí za námi. Pan Dobšík lže. Ve středu se ukáže, koho vlastně zastupuje,“ řekl v debatě Andrej Babiš s tím, že je lež, že učitelům slíbil 10 procent do tarifní části platů pro rok 2020. Reagoval tak na předsedu školských odborů Františka Dobšíka, který v pondělí dopoledne oznámil, že učitelé budou ve středu stávkovat.

Ti nesouhlasí s posledním vládním návrhem, který celkově počítá se zvýšením sumy na platy učitelů o 10 procent, tedy o 11 miliard korun. Z toho osm procent by mělo jít do tarifní části platů a zbytek do odměn. Učitelé chtějí, aby do tarifů šlo celých 10 procent. Původně dokonce požadovali 15 procent a slíbil to právě i Babiš.

„Pro rok 2020 chceme navýšit o 15 procent, ale s tím, že tarif by měl být půlka a půlka by měla být pohyblivá složka, protože skutečně chceme, aby ti ředitelé škol měli větší kompetence,” prohlásil v lednu pro Českou televizi premiér.

V rámci debaty v rozhlase premiér opakovaně zmiňoval, že to není pravda a že jde o výhled do roku 2021. „Prosadíme více peněz do školství tak, aby se platy učitelů a nepedagogů na konci volebního období v roce 2021 dostaly minimálně na 150 procent jejich výše pro rok 2017,” citoval Babiš programové prohlášení vlády.

Zároveň dodal, že kvůli stávce vláda žádné změny neplánuje. Premiérova slova potvrdil i ministr školství Robert Plaga (za ANO) a označil stávku za nesmyslnou.

„Stávka vůbec neměla být. Nic nezmění,“ řekl při příchodu do Strakovy akademie před jednáním vlády ministr. Dodal, že odbory pracují se špatnými čísly.

„I v dnešní prezentaci odborů se objevila čísla, která se liší v propočtu a liší se zásadně. Ta debata není o tom, jestli se učitelům přidá více, nebo méně. Celá diskuze je o tom, kolik půjde do tarifů, a kolik dostanou ředitelé na odměny,“ doplnil Plaga.

Hamáček chápe

Naopak pochopení pro stávku má jeho koaliční partner z ČSSD.

„Stávka patří k jednomu z prvků kolektivního vyjednávání. Myslím, že bylo možné najít nějaký kompromis, třeba devět procent do tarifů a jedno do odměn. Jednání ale skončila a odbory se rozhodly stávkovat, tak uvidíme, co to bude znamenat,” řekl na debatě místopředseda vlády a šéf soc. dem. Jan Hamáček.

Opozice: Babiš neplní sliby

S postupem premiéra a vlády naopak nesouhlasí opozice, která upozorňovala především na to, že Babiš učitelům nejprve 15 procent a později i 10 procent slíbil a nyní to nedodržuje.

„Stávka je ten krajní instrument. Ale slib pro učitele tady byl, ale když ho jednou vyslovíte, tak ho dodržte. Je to neustálé zklamávání veřejnosti a učitelů,” řekl na debatě předseda lidovců Marek Výborný.

„Nedivím se učitelům, že jsou nespokojení. Lžete a vaše čísla nejsou pravdivá,” vmetl premiérovi předseda ODS Petr Fiala a exministr školství.

Šéf TOP 09 Jiří Pospíšil navrhl, aby peníze vláda místo slev na jízdné, na které letos stát dal 5,6 miliardy korun, převedla právě na platy pro učitele.

O tom, o kolik se učitelům a nepedagogickým pracovníkům ve školství zvednou peníze od roku 2020, se debatuje již téměř půl roku. Ministr školství Robert Plaga (za ANO) nejprve navrhoval, aby všichni učitelé dostali navíc 2700 korun a zbývající čtvrtina peněz šla na odměny. Podle odborů by toto přidávání ve srovnání s jejich požadavkem bylo výhodné pro 23 tisíc vyučujících v nižších platových třídách, kolem 142 200 pedagogů by dostalo méně. Pevné navýšení by pomohlo především mladším pedagogům, proto chtěli růst procentuálně, aby bylo zajištěno vyšší ohodnocení i starším učitelům.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků