Hlavní obsah

V Lánské oboře skončily práce za 300 milionů korun. Prohlédněte si ji z ptačí perspektivy

Největší středoevropská obora hlásí po čtyřech letech dokončení zpevnění břehů vodní nádrže Klíčava a zkolaudování celého díla. Celkem bylo postaveno 4,1 km opěrných zdí a zpevněno 7,5 km cest. Kamera Novinek zachytila oboru z ptačí perspektivy. Právě tato zakázka je předmětem vyšetřování policie, která několik lidí včetně šéfa obory podezřívá z předražení.

V Lánské oboře skončily práce za 300 milionů korun. Prohlédněte si ji z ptačí perspektivy

Svah a obslužná komunikace nad nádrží Klíčava, která je zdrojem pitné vody pro město Kladno a jeho okolí, byly před realizací opatření v katastrofálním stavu.

Lánská obora je zrekonstruovaná za necelých 300 milionů korun.

Foto: Novinky

„Po každém větším dešti bylo třeba cestu prohrnovat traktorem. Cesta hrozila utržením pod jakoukoliv těžší technikou, která by po ní projela. Lesní správa Lány byla za stav svahu opakovaně kritizována a ze strany orgánů ochrany přírody jí byla ukládána nápravná opatření,“ vysvětluje ředitel Lesní správy Lány Miloš Balák. Právě Balák je podezřelý z předražení zakázky, jak plyne z textu obvinění.

„Hlavní důvod oprav byla ale půdoochranná funkce lesa, který se zde ztrácel, a druhý důvod byl, že půda se sesouvala do přehrady a znehodnocovala kvalitu vody,“ upozornil Novinky Balák.

V oboře měla problém projet těžká technika.

Foto: archiv Lesní správy, Novinky

Zdi stavěly již šlechtické rody

O nutnosti stavět na Klíčavsku nad cestami opěrné zdi věděli už původní majitelé panství z doby před první republikou. „Šlechtický rod Fürstenbergů vlastnil panství v Lánech i s oborou od roku 1734 do roku 1921. I oni věděli, že jakákoliv cesta zaříznutá do svahu tady brzy zmizí pod sesuvem a štěrkovým polem. Proto nad takovými cestami stavěli opěrné kamenné zdi už před stovkami let,“ říká Miloš Balák.

Veškeré kamenivo (jedná se o spilit, pozn. red.), které bylo použito na zpevnění břehů a komunikací v Lánské oboře, bylo vytěženo a zpracováno na místě při rozšiřování obslužné komunikace.

Vodu v nádrži znehodnocovala sesouvající se půda.

Foto: Novinky

Bývalý lom, který vznikl v padesátých letech při výstavbě Klíčavské přehrady, nebyl znovu otevřen a je prakticky ve stejném stavu jako před započetím stavby. V jednom místě došlo k odtěžení části nájezdu, kde bylo třeba vytvořit manipulační plochu pro mobilní drtičku kamene.

Cena

Realizace opatření k odstranění svahových deformací v údolí vodní nádrže Klíčava začala v roce 2015. Celková cena stavebních prací I. etapy byla 98 milionů korun. Druhá etapa výstavby opěrných zdí a zpevnění cest proběhla v letech 2017 a 2018. Ta stála 191 milionů korun.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků