Hlavní obsah

U Nehvizd má vzniknout nový terminál vysokorychlostní železnice

Právo, Lucie Fialová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Správa železnic (SŽ) vybrala vítězný architektonický návrh nového terminálu Praha-východ, který vznikne poblíž středočeských Nehvizd v rámci plánované vysokorychlostní železnice, první svého druhu u nás. Vlaky mají svištět více než 200kilometrovou rychlostí.

Foto: Vizualizace MP+ov Nehvizdy 2020

Porotu nejvíc zaujal návrh autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.

Článek

V soutěži se sešlo 21 materiálů od českých i zahraničních architektonických kanceláří. Vítězem se stal návrh MP+ov Nehvizdy 2020. „Jsem velmi rád, že vítězný návrh korespondoval s naší představou,“ reagoval na výsledky klání starosta Nehvizd Jiří Poběrežský (NK).

Připravovaný terminál bude sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města

Architekti s dalšími odborníky pracovali na návrzích umístění a podoby nové stavby, včetně prostoru pro parkování tří tisíc aut a napojení na regionální autobusovou dopravu i na blízkou dálnici D11.

Podle zahraničních zkušeností lze očekávat, že terminál dá impulz k rozvoji prostranství v sousedství. Proto měla soutěž i část, která se věnovala širšímu okolí. Jeho další rozvoj bude plně v rukou místních samospráv.

Foto: Vizualizace MP+ov Nehvizdy 2020

Terminál bude součástí rychlodráhy mezi Prahou a Brnem, jejíž první část by se měla začít stavět v roce 2025.

„Připravovaný terminál bude sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města. Smyslem této periferní stanice je především umožnit, aby v okolí žijící lidé mohli využít benefitů vysokorychlostní železniční dopravy bez nutnosti zajíždění do centra metropole,“ stojí v tiskové zprávě SŽ.

Terminál bude součástí vysokorychlostní tratě Praha–Brno, respektive jejího prvního úseku vedoucího z Běchovic do Poříčan. Dráha umožní rychlé spojení do centra Prahy a pohodlné spojení s Brnem, Ostravou, Drážďany, Vídní a dalšími městy. Díky svojí poloze podle SŽ nabídne i bezproblémové parkování.

Praha podpořila variantu železnice tunelem na letiště

Domácí

Společnost Sudop, která ji s partnery připraví, na začátku ledna oznámila zahájení průzkumných sond a hydrogeologického měření v souvislosti s přípravou dokumentace pro územní řízení. Práce potrvají do června.

Část trati bude čtyřkolejná. „I přes účast světových partnerů s mnoha praktickými zkušenostmi to ale nebude vůbec jednoduchá zakázka,“ upozornil šéf Sudopu Tomáš Slavíček. Za jedno z úskalí považuje například průchod Klánovickým lesem, evropsky významnou lokalitou. Složitý bude podle něj i průchod mezi dálnicí D11 a obcí Jirny, kde je velmi zúžený prostor.

Projektanti si budou muset poradit i s úpravami železniční stanice Běchovice. „Ze zkušeností vím, že nelehkých okamžiků se během přípravy objeví celá řada. Je to ale vždy výzva, na kterou se těšíme,“ ujistil s tím, že Sudop tvář české železnice spoluutváří více než 66 let.

Reklama

Výběr článků

Načítám