Hlavní obsah

U chystaného metra v Krči vyroste poliklinika i byty, právní spory podle náměstka končí

Zástupci města, dopravního podniku spolu s majiteli pozemků pro metro D u nemocnice v pražské Krči ve středu podepsali dohodu a nájemní smlouvu, která umožní využití pozemků pro stavbu nové linky metra. Majitelé budou moci stavět, magistrát se zase nemusí obávat, že by se muselo opakovat územní řízení, což reálně hrozilo kvůli žalobě, kterou majitelé pozemků podali. Vyroste tam jedna ze stanic nové trasy.

U chystaného metra v Krči vyroste poliklinika i byty, právní spory podle náměstka končí

Rada města již v pondělí souhlasila s tím, že bude uzavřena dohoda, která odblokuje situaci s využitím pozemků, na nichž vznikne jak stanice metra, tak komerční projekty. Do zprovoznění metra bude město majitelům pozemků ročně platit 10,13 milionu korun.

Ačkoliv by měl být první úsek z Pankráce na Nové Dvory hotový již v roce 2028, je dohoda pro jistotu uzavřena až do konce roku 2038, a to pro případ, že by podobně jako v minulosti došlo k průtahům.

Vizualizace umístění stanice Nemocnice Krč

Foto: Metroprojekt, DPP

„Řekl bych, že tady jedeme trochu na jistotu,” osvětlil ředitel DPP Petr Witowski, proč je doba smlouvy takto dlouhá.

Poliklinika, kanceláře i byty

Vlastníci pozemků plánují kolem budoucí stanice Nemocnice Krč výstavbu, která bude podle jejich zástupce Jakuba Sklenky sestávat z polikliniky, asi 20 000 metrů čtverečních obchodních ploch, 30 000 metrů čtverečních kanceláří a zhruba 700 bytů.

„Pro vlastníky tímto skončilo dvacetileté tápání, co se s tím místem bude dít,” řekl ve středu Sklenka.

Změnit se může i okolí

Uzavření smlouvy je posunem i pro magistrát, neboť městu podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) kvůli žalobě majitelů pozemků reálně hrozilo, že by soud rozhodl v neprospěch města a celý proces územního řízení by se musel opakovat.

Vizualizace podoby okolí plánované stanice Nemocnice Krč

Foto: DPP

„Vlastníci (pozemků) by měli podle smlouvy v nejbližších dnech podat žádost o stažení žaloby,“ řekl Scheinherr.

Podle náměstka se tímto vyřešily právní spory kolem výstavby. Město se prý již dohodlo s vlastníky na Pankráci, kteří další žalobu stáhli.

Primátor Zdeněk Hřib (druhý zprava), náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (vpravo) a generální ředitel DPP Petr Witowski (vlevo) podepsali dohodu o pozemcích v okolí stanice metra D Nemocnice Krč. Druhý zleva je zástupce vlastníků pozemků Jakub Sklenka.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Město se dohodou zavázalo dokončit změnu územního plánu nutnou pro výstavbu, která by měla být hotová v polovině roku 2021. DPP rovněž upraví projekt metra tak, že zruší původně plánovaný prázdný prostor u výstupu ze stanice, na kterém vyrostou budovy vlastníků. Podle Scheinherra by v budoucnu kolem stanic v Krči měla také vzniknout P + R parkoviště a je i možné, že město upraví křižovatku ulic Vídeňská a Zálesí u nemocnice.

Mapa pražského metra včetně připravované trasy z Písnice do Vysočan.

Foto: Novinky.cz s použitím Mapy.cz

Město a DPP se stejnými majiteli jedná také o pozemcích kolem krčského nádraží, kde má být další z plánovaných stanic nové linky. Podle Witowského a Sklenky je vše zřejmě na dobré cestě i v tomto případě a dohoda by mohla být brzy uzavřena. „Předpokládáme, že někdy v září, říjnu bychom mohli být hotovi,” řekl Witowski.

Metro bez řidiče

Praha a dopravní podnik řeší problémy kolem pozemků nutných pro stavbu metra D dlouhodobě, dosud šlo o jednu z největších překážek zahájení stavby. Za minulé politické reprezentace vznikl kvůli výkupu pozemků plán vytvořit společný podnik se skupinou Penta. Dohoda se ale neuskutečnila.

Předpokládaný přínos metra D pro pražskou dopravu
Pokles autobusové a nákladní dopravy8170 vozidel denně
Pokles autobusové a nákladní dopravy3 miliony vozidel ročně
Pokles osobní automobilové dopravy43 tisíc automobilů denně
Pokles osobní automobilové dopravy15,6 miliony automobilů ročně
Pokles dopravy celkem18,6 miliony vozidel ročně
zdroj: IDS

V první fázi stavby nové linky metra má vzniknout úsek metra Pankrác – Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do zastávky Nové Dvory. Jako poslední ve směru na jih vznikne trasa do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se však zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků