Hlavní obsah
Projekt rekonstrukce Václavského náměstí (vizualizace). Foto: Magistrát hl. města Prahy/Jakub Cigler Architekti, ČTK

Tramvaje se na Václavské náměstí vrátí, ale v jiné trase

Návrat tramvají na Václavské náměstí, o němž se dlouhodobě diskutuje, by měl odstartovat v roce 2022. Koleje se nevrátí do středu náměstí, ale povedou po okrajích v místě nynějších vozovek. V pondělí to oznámili představitelé města spolu a architekty.

Projekt rekonstrukce Václavského náměstí (vizualizace). Foto: Magistrát hl. města Prahy/Jakub Cigler Architekti, ČTK
Tramvaje se na Václavské náměstí vrátí, ale v jiné trase

Podle pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) veřejný prostor i lepší dostupnost přiláká zpět Pražany a Václavské náměstí se opět stane místem pro schůzky či procházky na rande. „Místní vyklidili ty nejkrásnější místa v centru a nějak jsme je obětovali ve prospěch nevím koho a nevím čeho. Ta místa ale nyní místním příliš neslouží. Tenhle projekt to změní,“ řekl primátor Hřib.

„Koleje nepovedou středem náměstí, jako to bylo dřív. Naopak chceme, aby tam vznikl kvalitní veřejný prostor. Koleje by měly vést po okrajích, v podstatě v prostoru, kde dnes jezdí automobily. Když se tam vrátí tramvaje, umožní to, že prostor, který máme spojen s taxikáři a veksláky, tak jej vrátíme místním,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Podle původního, více než deset let starého vítězného návrhu studia Cigler-Marani se měly tramvaje vrátit do své někdejší trasy ve středu náměstí. To se nyní změní. „Vozovky budou sdílené pro auta a tramvaje a střed náměstí je určen pěšákům. Vznikl tam 15 metrů široký prostor,“ řekl architekt Vladimír Vacek. Křížení tramvají se severojižní magistrálou provoz automobilů podle Scheinherra nezkomplikuje.

Tramvaje by totiž měly stihnout projíždět ve chvílích, kdy auta stojí na křižovatce. Stejně tak stihnou podle Scheinherra projet i přes silnici pod Národním muzeem, a to ve chvíli, kdy budou mít na světlech zelenou chodci.

„Dneska tramvajová křižovatka na Lazarské i na Karlově náměstí je nejvytíženější křižovatka na světě, ve špičce tam projede až 173 tramvají za hodinu. Odklonění některých tras právě přes Václavské náměstí tomu výrazně pomůže,“ dodal náměstek Scheinherr.

V horní části náměstí přibude druhé stromořadí, ubude parkovacích míst a rozšířen bude proti původnímu plánu střední prostor. „Takže taková standardní demonstrace tam může být, když tak se tramvaje zastaví,“ řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09).

Projekt rekonstrukce Václavského náměstí (vizualizace).

Foto: Magistrát hl. města Prahy/Jakub Cigler Architekti, ČTK

Na základě upravené studie město nyní nechá vypracovat dokumentaci nutnou pro získání územního rozhodnutí a stavebního povolení. „Očekávám, že na konci roku 2021 bychom mohli mít všechna potřebná povolení. Na začátku roku 2022 bychom mohli začít stavět a na přelomu let 2022 a 2023 by mohlo být hotovo,“ řekl Scheinherr. Náklady by se podle odhadů měly pohybovat minimálně okolo 250 milionů korun, přesná částka však není známa.

Na jaře příštího roku by měla začít rekonstrukce spodní části náměstí od křížení s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí směrem na Můstek. „Je zřejmé, že to místo potřebuje revitalizaci. Je málo tak padlých území, jako je spodní část Václavského náměstí,“ řekl Hlaváček.

Projekt rekonstrukce Václavského náměstí (vizualizace).

Foto: Magistrát hl. města Prahy/Jakub Cigler Architekti, ČTK

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků