Hlavní obsah
V brněnské firmě Direct Fly vzniká prototyp ultralehkého letadla, které bude majitelům dodáváno jako stavebnice. Na snímku je jeden ze sestavených dílů. Foto: ČR agentura Technická, ČTK

Stavebnicový letoun ještě nevzlétl, přesto už je o něj zájem

Postavit si letadlo doma v dílně a vydat se k oblakům. Sen většiny kluků je na dosah. V krabicích, podobně jak se běžně prodává nábytek k sestavení, bude dodáván nový letoun, který vzniká v Brně. I když letadélko pro dva teprve čeká na závěrečné letové zkoušky, už nyní je o něj zájem.

V brněnské firmě Direct Fly vzniká prototyp ultralehkého letadla, které bude majitelům dodáváno jako stavebnice. Na snímku je jeden ze sestavených dílů. Foto: ČR agentura Technická, ČTK
Stavebnicový letoun ještě nevzlétl, přesto už je o něj zájem

Dokáže totiž mimo jiné startovat z trávy, šotoliny, pro vzlet by mu mělo na rozjezd stačit 89 metrů, pro přistání pak řádově 250 metrů dlouhá dráha. A uveze 30 kilogramů nákladu. Návrh nového ultralehkého letounu v podobě stavebnice je společným cílem expertů z ČVUT v Praze a brněnské firmy Direct Fly. Jeho vývoj, stavbu i testování finančně podpořila i Technologická agentura ČR. Zatím celou akci podpořila částkou 6,7 milionu korun.

Budeme se snažit, aby byl letoun dostupný co nejširší letecké veřejnosti
Markéta Skopalová, výrobce letadla

„Jedná se o malé ultralehké letadlo typu UL-LSA STOL. Po koncepci letounů ve stavebnici byla již velká poptávka a my tento projekt vítáme a podporujeme. Jsem si jistý, že sestavovaný prototyp, na kterém se podílejí největší kapacity z oboru v tuzemsku, najde velké uplatnění nejen na českém trhu,“ uvedl předseda TA ČR Petr Konvalinka.

Vývoj letadla odstartoval v minulém roce. „Mimo jiné jsme udělali pro letoun optimální pohonnou jednotku, navrhli všechny potřebné stavební prvky a začali montovat prototyp určený pro zátěžové zkoušky. Nyní jej testujeme,“ doplnil Ivo Lederer ze společnosti Direct Fly s tím, že projekt bude hotový v příštím roce.

Na snímku je jeden ze sestavených dílů stavebnicového letadla

Foto: ČR agentura Technická, ČTK

Jak Právu za výrobce doplnila Markéta Skopalová, bude dvoumístný letoun dodáván na celosvětově se rozšiřující trh stavitelů letadel jako vysoce prefabrikovaná stavebnice, která dovolí stavbu letadel i méně zkušeným hobby stavitelům.

„Předpokládáme, že se tento typ letounu stane dostupným širší veřejnosti a osloví nové trhy. Zároveň však bude letadlo možné dodávat i klasicky zcela hotové, takzvaně ready to fly,“ uvedla Markéta Skopalová.

Dolet 1000 km

Předpokládaný dolet letounu bude 800 až 1000 kilometrů, bude připraveno i pro noční provoz. Velkým přínosem je nadstandardně velký nákladový prostor s kapacitou 30 kilogramů. Kdo někdy s malým letadlem letěl, ví, jak je to důležité například pro toho, kdo se rozhodne zamířit třeba na pár dní k Jadranu.

S přihlédnutím ke zvyšujícímu se zájmu o létání, a především charakteru brněnského letadélka, předpokládají jeho tvůrci celosvětový zájem. Ten se už nyní začíná projevovat v takové míře, že výrobci začali jednat s dalšími partnery pro případ, že by objednávky převyšovaly jejich výrobní kapacity. Nyní jsou to tři letadla měsíčně.

„Zatím nebyla stanovená přesná cena letounu, ale obecně se ready to fly letadla této kategorie pohybují v cenové relaci nad dva miliony korun bez DPH. Budeme se snažit cenu přizpůsobit, aby byl letoun dostupný co nejširší letecké veřejnosti,“ dodala Skopalová.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků