Hlavní obsah

Šéf protikorupčních žalobců na 14 let a bez kontrol? Poslanci jsou proti zprava i zleva

Právo, Jakub Troníček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Poslanci z řad opozice i koalice odmítají návrh ministerstva spravedlnosti, podle kterého by plánované speciální protikorupční státní zastupitelství nepodléhalo žádné standardní kontrole ze strany nadřízených. Má totiž stát zcela mimo soustavu státních zastupitelství u nás.

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán

Článek

Nejvyšší státní zastupitelství by pouze mohlo přezkoumat již skončené věci. Šéf tzv. speciálu by navíc podle představ justičního resortu pod vedením Roberta Pelikána (za hnutí ANO) mohl být v prestižní a také velmi citlivé funkci až čtrnáct let.

Návrh příslušného zákona, jehož plné znění má Právo k dispozici, totiž u nově zřizované pozice šéfa speciálních protikorupčních žalobců počítá se sedmiletým funkčním obdobím, které by bylo možné jednou opakovat.

Bez dohledu to nelze schválit

Průběžnou kontrolu zákonnosti a také kvality práce státních zástupců v podobě tzv. dohledu provádí za normálních okolností zastupitelství o jeden stupeň v hierarchii výše. V případě speciálu se ale v ministerském návrhu zákona s takovou pojistkou vůbec nepočítá.

Pelikán návrh zákona představil v obecné rovině novinářům minulý týden.

Kompletní znění kontroverzní normy ale dosud zveřejněno nebylo a nemají ho oficiálně k dispozici ani poslanci z ústavně právního výboru. Zvažovaná absence kontroly speciálu na ně každopádně působí jako červený hadr na býka.

„Verzi bez nějaké formy dohledu zkrátka není možné schválit,“ řekl k tomu např. poslanec koaliční ČSSD a šéf vlivného výboru Jeroným Tejc. Podle něj by měl dohled vykonávat buď určený soud, nebo Nejvyšší státní zastupitelství, kterému by měl speciál podle návrhu formálně podléhat.

S dohledem to nesplní účel, brání se ministerstvo

Samo ministerstvo nicméně kritiku odmítá s tím, že zavedení standardního dohledu by popřelo hlavní účel zřízení tzv. speciálu, tedy boj s tou nejzávažnější hospodářskou kriminalitou.

„Důvodem, proč je vyloučen nad činností Speciálního státního zastupitelství dohled, je snaha vyloučit možnost ovlivňovat každodenní činnost tohoto státního zastupitelství a znemožnit dávat mu pokyny v konkrétních živých věcech,“ konstatoval mluvčí resortu Jiří Hovorka s tím, že obdobný model funguje např. v Rakousku.

Mluvčí resortu zároveň upozornil, že speciál nebude existovat „ve vzduchoprázdnu“ a že stížnosti proti rozhodnutí jeho žalobců budou řešit nadřízení z Nejvyššího státního zastupitelství.  V souvislosti se speciálem se Tejc pozastavil i nad zmíněným funkčním obdobím jeho vedoucího a možnosti ho jednou opakovat. „Dvakrát po sobě čtyři roky, to by asi nebyl žádný problém, ale dvě po sobě jdoucí sedmiletá období, to už je minimálně k diskusi,“ poznamenal Tejc.

Pozice pro Bradáčovou?

V souvislosti s místem šéfa tzv. speciálu se v laické i odborné veřejnosti nejčastěji mluví o stávající pražské vrchní státní zástupkyni Lence Bradáčové, jejíž úřad, stejně jako druhé Vrchní státní zastupitelství v Olomouci, má novým zákonem zaniknout.

„Jakkoliv si myslím, že paní Bradáčová je schopnou státní zástupkyní, tak by se ta debata neměla personifikovat. Může tam v budoucnu být také někdo neschopný, nebo naopak všehoschopný, a to by pak mohl být problém,“ řekl v souvislosti s možností působit v čele speciálu až čtrnáct let další člen ústavně právního výboru Marek Benda (ODS).

Benda napadl fakt, že po účinnosti nového zákona by se měli obměnit všichni krajští státní zástupci a rozhodující slovo by měl jejich nejvyšší šéf spolu s ministrem spravedlnosti.

„Není možné, aby tu jen pár lidí během tak krátké doby rozhodlo o kompletní výměně všech krajských státních zástupců. To by bylo ovládnutí celé soustavy státního zastupitelství,“ řekl k tomu Benda.

U nejvyššího státního zástupce přitom návrh zákona opakování mandátu kvůli zvolenému způsobu jeho jmenování vládou vylučuje.

Šéf žalobců Pavel Zeman by ale i tak mohl ve funkci být dohromady až 13 let.

Na rozdíl od krajských žalobců se mu totiž funkční období začne počítat až okamžikem nabytí účinnosti zákona a Zeman, který je v čele žalobců od roku 2011, by tak byl ve funkci de facto jen potvrzen.

Reklama

Výběr článků

Načítám