Hlavní obsah

Rozestavěné metro zažilo invazi zájemců

Právo, Petr Janiš

Davy lidi od rána proudily rozestavěnými tunely pražského metra A do Motola. Mráz jim vůbec nevadil, okolo 14. hodiny, kdy na stavbu dorazil pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) a ředitel dopravního podniku (DP) Milan Křístek, se odhadoval počet návštěvníku na 10 tisíc.

Foto: Petr Janiš, Právo

Rozestavěné metro pilákalo na 10 tisíc zájemců.

Článek

„Pražané sami dávají odpověď na otázku, jaký má stavba smysl,“ řekl Svoboda ve stavební jámě u veleslavínského nádraží. Zdůraznil, že investici za 18,7 miliardy korun bez DPH hradí město samo. Metro má místo v Dejvicích končit v Motole na konci roku 2014.

V tu chvíli DP přestane vypravovat asi polovinu autobusů z Vítězného náměstí. Měly by podle představ města jezdit z veleslavínského terminálu, proti jehož stavbě za více než miliardu korun se ostře staví místní.

Terminál měl původně stát na okraji Prahy, na Dlouhé Míli. Jenže tamtudy metro nepojede, trasa se i na nátlak Prahy 6 stočila místo k ruzyňskému letišti k motolské nemocnici. Protože s terminálem na Dlouhé Míli počítala i dokumentace stavby pro posouzení dopadu na životní prostředí (EIA), pozastavil Brusel dotaci na stavbu.

Foto: Petr Janiš, Právo

Zájemci od sbotního rána proudili rozestavěnými tunely pražského metra A do Motola.

Praha se tak loni musela zadlužit u Evropské investiční banky. Svoboda tvrdí, že dotace se týká právě jen terminálu a věří tomu, že se Evropská komise spokojí s veleslavínskou náhradou. „Rozhodnutí musí padnout do roku 2014,“ řekl Svoboda.

Otázkou zůstává, zda v případě, že z Bruselu miliardové dotace nepřitečou, nepřeváží ve městě hlasy, které volají po dalším zdražení jízdného v MHD. Podle vedení města je to poslední možnost, zatím se snažilo řešit neutěšenou finanční situaci a smluvní závazky k obrovským stavbám z éry Pavla Béma (ODS) úsporami.

Do Motola se z centra dostanete o polovinu rychleji

Více než 6,1 kilometrů dlouhá trasa metra zkrátí podle Křístka dopravu do motolské nemocnice z centra Prahy o polovinu. Zda ji první metro projede před podzimními volbami 2014, nebo po nich, není ještě jasné. „Musíme být ale provozně připraveni, navázat musejí bezpečnostní systémy metra, musíme mít nachystán příslušný počet pracovníků. Nové vlaky ale kupovat nebudeme,“ poznamenal Křístek.

Foto: Petr Janiš, Právo

Šéf dodavatelské firmy Metrostav Pavel Pilát řekl, že zbývá zhotovit betony pro pokládku kolejí a do tunelů instalovat veškeré sítě. Podle poznatků mnohých návštěvníků je bude také třeba ještě izolovat od vody, mnozí z prohlídky vyvázli s mokrýma nohama. Místostarosta Prahy 6 René Pekárek (ČSSD) řekl, že pro jeho městskou část je hotové metro jedním ze snů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám