Hlavní obsah

Rovná daň už nemá být vlajkovou lodí ODS

Právo, Lukáš Bek

Špičky ODS změnily svou původní představu o kampani před volbami do Sněmovny v červnu příštího roku. Patnáctiprocentní rovná daň už nemá být klíčovým bodem. Místo ní chtějí nabídnout taháky pro jednotlivé cílové skupiny voličstva.

Článek

Rovná daň, o níž se už delší dobu bouřlivě diskutuje, má být naopak odsunuta do pozadí. "Rovná daň rozhodně nebude hlavním tématem kampaně," řekl Právu dobře informovaný zdroj. Důvodem je prý "demagogie" sociálních demokratů, které se při argumentaci těžko čelí. ČSSD už kromě toho rozjela schvalování daňových změn, jimiž chce ODS vypálit rybník.

Podle informací Práva by také v kampani bylo pro ODS složité vysvětlovat například výši citlivé odpočitatelné položky. O ní předseda ODS Mirek Topolánek navíc řekl, že ji z taktických důvodů zveřejní až po volbách, aby se od ní neodpíchla konkurence ve svých daňových plánech.

O volební strategii ODS diskutuje

Představitelé ODS zatím o podobě předvolební agitace oficiálně odmítají hovořit. "Na téma konceptu kampaně a volební strategie probíhají intenzívní diskuse. Jsou již zpracovány první materiály, ale vypouštět v tuto chvíli, co bude hlavním tématem, je hodně předčasné," řekl Právu první místopředseda ODS Petr Nečas. Obdobně reagoval i na dotaz týkající se role rovné daně.

Jeho kolega, místopředseda Petr Bendl, soudí: "Myslím, že těch témat bude celá řada a nejenom rovná daň," řekl Právu v telefonickém rozhovoru ze Sydney. Sám vidí jako důležité zejména zdravotnictví, které podle něj vláda nedokáže řešit.

Topolánek si přitom ještě loni v prosinci v rozhovoru pro Právo pochvaloval, že "zásluhou ODS budou daně - poprvé od listopadu 1989 - zřejmě jedním z hlavních témat voleb".

Topolánek se od té doby o rovnou daň střetl ve dvou klíčových televizních duelech, nejdříve v březnu s tehdejším premiérem Stanislavem Grossem a poté v květnu s jeho nástupcem Jiřím Paroubkem. V obou případech argumentace šéfa ODS nevyzněla přesvědčivě.

Topolánek se v diskusích emotivně pustil například do ministra financí Bohuslava Sobotky, kterého počastoval jako "naučeného školáka", který píše urážlivé články o rovné dani. Paroubka označil za ještě většího demagoga než je Gross.

Na nezaměstnanost daňové prázdniny

Jednotící prvky kampaně ODS se mají podle předběžných dohod týkat jednotlivých cílových skupin jako například mládeže, zaměstnanců, důchodců a podobně. Jedním z témat má být nezaměstnanost, kterou ODS zvažuje řešit lokálními daňovými prázdninami v nejpostiženějších regionech.

Takové opatření by se lišilo od investičních pobídek, protože by nezvýhodňovalo jednotlivé firmy. O zrušení pobídek se už ODS letos neúspěšně pokusila ve Sněmovně.

Reklama

Výběr článků

Načítám