Hlavní obsah

Řidiči na D2 čekali 20 hodin na palubní jednotky mýta

Právo, miv, ivi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brodské

Kdo čekal, že s plynoucími dny roku 2010 se bude situace na slovenské hranici uklidňovat, mýlil se. Problémy, které původně komplikovaly situaci na severní Moravě, naplno expandovaly na jižní část hranice. V noci na čtvrtek kolaboval i provoz na dálnici D2.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Z čelních skel musí zmizet navigace. Zůstávají tam ale baterie krabiček elektronického mýta.

Článek

Kamiony dopravců mnoha zemí i vzhledem ke středečnímu státnímu svátku Slovenska zaplnily odstavné parkoviště pod dálnici u hraničního přechodu v katastru slovenské obce Brodské. Pak se začala tvořit kolona i na dálnici, kde se v délce tří kilometrů hromadily kamiony, takže některé museli policisté vracet zpět na Moravu. Problémy přetrvávaly celý den, řidiči strávili ve frontách i dvacet hodin.

Slovenský ministr obviňuje dopravce a opozici

Elektronické mýto bylo podle ministra dopravy Ľubomíra Vážného zavedeno velmi dobře. „Kdyby nebylo určitých problémů a nedostatků, označil bych to za excelentní,“ dodal ministr.

Vážný označil slovenský systém elektronického mýta za unikátní a složitý, který bylo náročné uvést do života. "Systém je funkční a problémy se postupně odstraňují," dodal. V systému bylo do čtvrtka zaregistrováno 60 tisíc slovenských a devět tisíc zahraničních vozů.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Zcela zaplněná místnost prodeje zařízení pro výběr mýta na hraničním přechodu u Brodského.

"Protestujících dopravců je stovka, možná dvě. 99,8 procenta dopravců bylo na systém připravených a v systému bez problémů fungují," uvedl ministr. Podle Vážného někteří dopravci zneužívají situaci a ministr v tom cítí určitý politický podtón. "Čtu v tom rukopis jedné politické strany," dodal.  

Čekající řidiče však postup Slovenska frustruje a stěžují si na něj.

Řidič jsou nespokojení a nadávají

„Přijel jsem včera kolem čtvrt na šest večer. A jak vidím tu frontu, kde jedno auto odbavují přes půl hodiny, tak tu ještě dvě až tři hodiny strávím. Je to neskutečné. Nechápu, že si Slováci nevzali zkušenosti od nás. Co jim bránilo zavést nějaké přechodné období, kdy by byly dálniční známky, třeba i dražší, a přitom by už řidiči mohli jezdit na mýto? Postupně by si to dopravci vyměnili a dejme tomu do května to mohli mít už všichni. Ale ne, oni to škrábli jednorázově a pak se diví, co se tady děje. A to jim navíc už jednou zkolaboval systém,“ zlobil se řidič, který měl za sebou více než osmnáct hodin čekání.

Opodál další zrovna do telefonu komusi říkal, že se hned tak domů nevrátí, protože to, co se na čáře děje, je horší než za komárů. Zjevně přitom neměl na mysli hmyz, ale předchozí režim.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Konec čekání. Řidič si odnáší krabičku elektronického mýta.

„Přijel jsem ve středu v deset večer. Napřed jsem čekal v autě a pomalu popojížděl s kolonou. Pak jsem se na to vykašlal a šel pěšky koupit tu krabičku. Čekal jsem dvanáct hodin, teď snad konečně odjedu,“ uvedl muž ze soupravy na převoz osobních aut. Ani koupě přístroje ale nebyla zárukou možnosti vyjet.

Jednotky prý nefungují správně

„Není to tak jednoduché. Já jsem to namontoval do auta a když jsem se chtěl přihlásit do systému, tak se to vypnulo. Teď to musím vše udělat znovu, ale jak mi řekla operátorka toho jejich systému, musím mezi těmi pokusy o přihlášení nechat půlhodinovou mezeru. Tak nevím, kdy odtud odjedu,“ upozornil další dopravce.

V zcela zaplněné místnosti, kde se usídlili prodejci zařízení, panovala dusná atmosféra. Vydýchaný vzduch a zloba, kterou nemohl utišit ani zdarma nalévaný čaj a káva a rovněž zdarma rozdávané oplatky. Polští řidiči srovnávali sazby a konstatovali, že Slovensko chce nejvyšší mýtné v Evropě.

„Vybrali nejdražší systém, a navíc platit budou i ti, kdo na placenou cestu vůbec nevjedou,“ vztekal se jiný řidič. „Je to jednoduché. Pojedu klidně po neplacené cestě. Stačí ale, aby někde křížila dálnici nebo placenou cestu první třídy. Ani na ni nevjedu, jen přejedu na mostě nad nebo pod ní, to stačí, aby satelit zabral moje auto a naúčtují mi celý úsek dálnice,“ vysvětlil.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám