Hlavní obsah
Patrik Nacher

Případ s hidžábem neměl být u soudu, podobné věci řeší více škol, říká pražský zastupitel

Případů, kdy škola musí rozhodovat mezi školním řádem a právem na vyjádření náboženského vyznání, je podle předsedy výboru pro výchovu a vzdělávání zastupitelstva hlavního města Prahy Patrika Nachera (ANO) více. Sám považuje žalobu na školu, která nechtěla povolit studentce nosit hidžáb, za nešťastnou. Vyvolalo to podle něj zákopovou válku, kde nemůže ani jedna strana zvítězit.

Patrik Nacher
Případ s hidžábem neměl být u soudu, podobné věci řeší více škol, říká pražský zastupitel

Soud ve středu znovu projednával žalobu Ayan Jamaal Ahmednuoorové na Střední zdravotnickou školu v Praze 10 – škola prý studentku nepřímo diskriminovala, když jí neumožnila nosit hidžáb do školy. Dívka chce nyní omluvu a odškodné ve výši 60 tisíc korun.

Škola se brání tím, že nošení pokrývky hlavy je v rozporu se školním řádem.

Podle Nachera je případů, kdy se školní řád rozchází s požadavky studentů na svobodu jejich náboženského vyznání, více.

„Díky tomu případu mám zpětnou vazbu z některých našich škol. Nechci je specifikovat, protože se (školy) bojí tlaku aktivistů a mediálního tlaku, ale není to jediný případ. Jsou tu další, byť jsou jich řádově jednotky,“ řekl Novinkám Nacher.

Dodal, že se jedná například o požadavky na oddělenou výuku tělesné výchovy, výjimky, aby některé předměty vyučovala pouze žena, či požadavek na přestávky na modlení.

Školy tyto žádosti řeší individuálně – a tak by se podle Nachera měla řešit i nynější kauza kolem zákazu nošení šátku.

Zdravotnická škola je specifická

Sám Nacher zdůrazňuje, že žaloba se týká střední zdravotnické školy, která je výukou předmětů i praxí odlišná od jiných typů středních škol. Pokazuje na to, že v oborech zdravotní asistent, ošetřovatel či pečovatel se pracuje s lidmi – sahá se na ně.

„Už od počátku studia se při praxi pracuje na figurínách. Jinými slovy v případě, že by platila teze, že je nezadatelným ústavním právem náboženská svoboda nosit šátek ve škole, tak v té chvíli můžete stejně odůvodnit i legitimní žádost o výjimku netrénovat na mužské figuríně,“ argumentoval Nacher.

Oděvy žen v muslimských zemích

Foto: Novinky

Není mu jasné, jak by pak takové studentky absolvovaly třeba praxi v nemocnicích, kde by musely ošetřovat i mužské pacienty.

„Dostáváme se do paradoxní situace, kdy ten člověk bude studovat obor, který nebude moci ze sta procent uplatnit v praxi. Proto říkám, že je potřeba na tuto tematiku nahlížet tak, že jde o zdravotnickou školu. Odlišil bych to od samoúčelných pravidel, která by měla a mohla někoho nějak šikanovat,“ řekl Nacher.

Zákopová válka

Daný případ se podle něj vůbec neměl dostat k soudu. Zákaz nošení pokrývky hlavy v budově školy je podle něj běžným pravidlem školního řádu. Dokládá to i seznam středních škol v Praze, který si nechal připravit, v něm má zhruba 35 až 40 procent škol toto pravidlo v řádu uvedeno.

Nacher přiznal, že rozhodnutí soudu se bojí. Buď totiž utvrdí v přesvědčení „svaté bojovníky proti islamizaci“, nebo potvrdí, že je možné školní řád ohýbat podle libosti až k nesmyslnostem.

„Nazval bych to zákopovou válkou. Protože jedni tam sedí s vlaječkami a trikolorami a druzí si schválně dávají na hlavu pokrývku, aby ukázali solidaritu,” popsal středeční jednání soudu Nacher s dovětkem, že v dané kauze nemůže nikdo zvítězit.

„Rozumný člověk podle mě z toho soudu vůbec nemůže mít radost,“ dodal Nacher.
Dívka podle něj měla respektovat pravidla školy nebo si mohla vybrat jinou školu, kde ta pravidla nejsou.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků