Hlavní obsah
Bývalý ministr obrany Martin Barták spojování s korupčními kauzami popírá. Foto: Petr Horník, Právo

Předražené armádní zakázky spískal Barták, naznačil Kopřiva

Bývalý náměstek ministra obrany Jaroslav Kopřiva, naznačil podle MF Dnes, že za předraženými armádními nákupy obrněných vozidel stál i bývalý náměstek a později ministr obrany Martin Barták. Barták vše popřel. Kopřiva byl tento týden odvolán kvůli tomu, že si údajně domlouval provizi za stamilionovou zakázku na nákup minometů.

Bývalý ministr obrany Martin Barták spojování s korupčními kauzami popírá. Foto: Petr Horník, Právo
Předražené armádní zakázky spískal Barták, naznačil Kopřiva

Kopřiva na zveřejněných zvukových záznamech mluvil o okolnostech nákupů obrněných vozidel Iveco a Dingo, za něž Česko zaplatilo přes čtyři miliardy korun, jeden kus české vojsko přišel až dvakrát dráž než jiné evropské armády.

 

No musím říct, že ty iveka jsou dobrý, ale ty dinga jsou na pytel. Taková kráva. ... To byla čistá bartákovina.
Jaroslav Kopřiva

 

Kromě Bartáka se zmínil i o Michalu Smržovi z firmy MPI Group, která dinga české armádě dodávala. Smrž se s Bartákem údajně dobře zná. Za patnáct vozidel Dingo zaplatilo Česko téměř půl miliardy, auta se kupovala bez výběrového řízení. Podle zpráv z tisku s nimi byli vojáci nespokojení.

"No musím říct, že ty iveka jsou dobrý, ale ty dinga jsou na pytel. Taková kráva. ... To byla čistá bartákovina. Ten Smrž na tom udělal majlant. To je neskutečný," řekl Jaroslav Kopřiva letos v srpnu při schůzce se zástupcem finské společnosti Patria.

Obrněné vozidlo Dingo 2 vyrábí německá firma Krauss-Maffei Wegmann.

Foto: Lukáš Táborský, Právo

Barták tvrdí, že nic z toho, o čem Kopřiva mluvil, není pravda. "Jeho vyjádření jsou naprosto absurdní a nepravdivá. Pochybuji, že je mohl vyslovit jinak než v pomatení smyslů," prohlásil. Poukázal na to, že vozidla Dingo se nakupovala v letech 2007 a 2008, kdy ještě nebyl ministrem.

List upozornil, že ještě víc peněz padlo na pořízení zhruba 90 vozidel Iveco, za něž stát zaplatil 3,6 miliardy korun, tedy zhruba dvakrát tolik, než za podobné vozy platili například Rakušané. Ani v tomto případě nebylo vypsáno výběrové řízení, protože armáda využila možnost takzvaného memoranda o společném projektu se Slovenskem, kdy podle směrnic EU není nutné soutěž vypisovat.

Podle deníku je to stejný princip, jaký náměstek Kopřiva a lobbista Josef Jindra nabízeli při schůzkách finské Patrii: ve stručnosti šlo o to, že by Patrie bez výběrového řízení dodala české armádě minomety a odměnou za tuto výhodu by pak zaplatila provizi.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků