Hlavní obsah

Předjíždění kamiónů na dálnicích nakonec zůstane povoleno

– PRAHA

Sněmovna v úterý na návrh Senátu zrušila zákaz pro předjíždění kamiónů na dálnici. Zrušila rovněž kontroverzní povinnost policie hlídat vozidlo, které znehybní nebo nechá odtáhnout. Novelizovaná předloha má nabýt účinnosti 1. července letošního roku. Její hlavní novinkou je zavedení bodového systému pro řidiče.

Článek

Zákaz předjíždění již v loňském roce schválila Sněmovna. Senát se toto opatření následně pokusil zrušit v předloze, kterou Sněmovně vrátil počátkem letošního roku. Poslanci ale 10. února na svém názoru setrvali. Horní komora tak byla úspěšná až dnes.

"Tento zákaz (předjíždění kamiónů) se může značkami vymezit kdekoli po celé dálnici. Je to náprava stavu, který by vedl k chaosu," řekl již dříve ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).

Nový systém hodnocení dopravních přestupků řidičů počítá s tím, že každý řidič bude moci dostat až 12 trestných bodů. Potom přijde na rok o řidičský průkaz a bude muset znovu do autoškoly. Předloha reaguje na hrozivý stav na českých silnicích, kde každý rok přijde o život na 1300 lidí. Vláda chce počet těchto úmrtí snížit do roku 2010 na polovinu.

Zavedení digitálních tachografů odloženo o rok

Poslanci také na návrh Senátu odložili o rok zavedení digitálních tachografů pro kamióny. Zařízení má dohlédnout na dodržování bezpečnostních přestávek řidičů a povolené rychlosti. Účinnost zákona tak Sněmovna stanovila na 1. července 2007. Digitální tachografy by měly u všech nových nákladních vozidel nahradit dosavadní analogové přístroje, takzvané kotoučky.

Předloha reaguje na legislativu EU, Evropská komise však zatím ještě neurčila definitivní termín povinného zavádění digitálních tachografů pro nové kamióny. Současná nákladní vozidla tak budou moci bez výměny dál používat analogový tachograf.

Ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) již dříve poznamenal, že systém digitálních tachografů se vztahuje na všechny státy Evropské unie a na vozidla pro přepravu nákladů, u nichž maximální povolená váha včetně návěsu nebo přívěsu přesahuje 3,5 tuny. Jde podle něj také o vozidla pro přepravu cestujících s více než devíti osobami včetně řidiče. Povinnost vybavit vozidlo digitálním tachografem se nevztahuje na speciální vozidla ozbrojených sil, vozidla používaná pro záchranné činnosti a zdravotní účely.

Nová technika, kterou by už nemělo být tak snadné oklamat jako kotoučky z analogových tachografů, měla být v EU zavedena již loni, ale Evropská komise přistoupila na roční skluz.

Reklama

Výběr článků

Načítám