Hlavní obsah
V metropolích zacpaných auty mají koloběžky svůj smysl, donutí kancelářské krysy k pohybu, což už dlouho vědí ti, co používají starou dobrou nožní klasiku. Foto: Petr Horník, Právo

Praha vypoví memorandum s provozovatelem zelených koloběžek

Praha vypoví memorandum se společností Lime o provozování zelených koloběžek. Firma podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) nedodržuje podmínky. Ty jsou navíc i tak nastaveny měkce a Praha chce zpřísnění. Trestní oznámení na společnost už podala městská část Praha 2 a o porušování zákona mluví i ministerstvo dopravy. Firma je připravená o nových podmínkách jednat.

V metropolích zacpaných auty mají koloběžky svůj smysl, donutí kancelářské krysy k pohybu, což už dlouho vědí ti, co používají starou dobrou nožní klasiku. Foto: Petr Horník, Právo
Praha vypoví memorandum s provozovatelem zelených koloběžek

„Stále řešíme, že před koloběžkami musí lidé na chodnících uskakovat, a zaparkované koloběžky zase brání průchodu. Pokud se tyto situace pořád opakují, nezbývá nám než zavést nová pravidla,“ uvedl náměstek Scheinherr s tím, že ta stávající jsou velmi mírná.

Praha tak memorandum uzavřené ještě minulým vedením vypoví a trvá na nových podmínkách.

Adam Scheinherr (Praha sobě)

Foto: Jan Handrejch, Právo

Lidé si nejvíce stěžují na to, že firma nerespektuje místa na odkládání koloběžek, dostatečně neřeší jejich odvoz z míst, kde být nesmí, uživatelé jezdí po chodníku, ač jsou podle zákona bráni jako cyklisté, a mají tak jezdit po silnici, nebo se na nich prohánějí opilí turisté.

„Největší problém vidím na Praze 1, kde jsou ulice už teď přetížené a koloběžky tam využívají hlavně turisté jako atrakci. Chodníky v Praze mají zůstat bezpečné, ne aby na nich lidé uskakovali koloběžkám a rodiče s kočárkem neměli kudy projet,“ vysvětlil Adam Scheinherr.

Praha 2 podala trestní oznámení

Nejhlasitěji se proti koloběžkám ozývala Praha 2, která na společnost podala i trestní oznámení.

„Hlavní důvod je, že se domníváme, že koloběžky technickým vybavením nesplňují podmínky pro provoz na silnicích. Společnost zkouší, co vydržíme, a snaží se nás přesvědčit o tom, že máme opustit svá stanoviska,“ řekl Novinkám místostarosta Prahy 2 Jan Korseska.

Na nových podmínkách bude trvat i Scheinherr. „Budu požadovat povinné pojištění odpovědnosti, aby byl při incidentu zraněný okamžitě odškodněn. Trvat budu také na homologaci koloběžek, aby byly způsobilé pro jízdu na silnici, a chci jasně vyřešit i podmínky pro parkování koloběžek,“ dodal.

Nová dohoda?

Podle provozovatele je firma připravená o nových podmínkách jednat.

„Za rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností a na jejich základě již připravujeme koncept nové dohody s městem, který zahrne veškeré nezbytné požadavky na zlepšení aktuální situace v Praze a dá jasná pravidla pro bezproblémové fungování služeb v oblasti mikromobility ve městě,“ uvedl pro Novinky provozní manažer společnosti Ondřej Široký.

Mimo zákon se koloběžky pohybují i podle stanoviska ministerstva dopravy. „Koloběžky jsou pro potřeby zákona vnímány jako jízdní kola. Platí tedy i pro ně, že je můžeme provozovat jak na silnicích, tak na cyklostezkách, naopak na chodnících to možné není,“ uvádí ministerstvo.

Policie sice za jízdu na chodníku cyklisty pokutuje, ale jelikož nemají příslušné vybavení pro jízdu na silnice, nemůže je na ně vykázat. Nabádala by tak k dalšímu porušování zákona.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků