Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Jan Handrejch, Právo

Praha koupí policistům zařízení na měření emisí, auta bez filtru pevných částic skončí na STK

Dopravní policisté začnou v Praze s pravidelnými kontrolami emisí. Mobilní zařízení, která jim hlavní město pořídí, umožní například odhalit u vozidel odmontované či nefunkční filtry pevných částic. Město ve čtvrtek podepsalo memorandum s policií a stanicemi technické kontroly, kam budou auta s nevyhovujícími emisemi obratem posílána.

Ilustrační foto Foto: Jan Handrejch, Právo
Praha koupí policistům zařízení na měření emisí, auta bez filtru pevných částic skončí na STK

Součástí memoranda podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN) je, že policie vyčlení policisty, kteří budou pravidelně v ulicích stav vozidel kontrolovat. Přístroje, které jim město pořídí, umožní po zastavení za zhruba osm minut zjistit, zda jsou spalinové cesty auta v pořádku a odpovídají tomu, co je uvedeno v technickém průkazu. Pokud ne, auto v doprovodu policie pojede do stanice STK, kde bude vůz zkontrolován.

„Kontroly budou probíhat opravdu namátkově, zpravidla jednou týdně, a samozřejmě dojde-li k nějakému zhoršení smogové situace, jsme připraveni je ještě zintenzivnit,” uvedl šéf pražských policistů Tomáš Lerch. Podepsané memorandum podle něj kromě získání přístrojů umožní užší spolupráci s STK, které budou provinilce přednostně přijímat.

Technologie měřicích přístrojů je podle Hlubučka poměrně nová, přístroje o velikosti kufříku jsou k mání za cenu kolem čtvrt milionu korun. V tuto chvíli jich město plánuje koupit pět, dodal náměstek.

Záleží na druhu závady

Technické závady na vozech, které mohou policisté odhalit, se podle Lercha dělí na vážné a nebezpečné. V případě nefunkčního či odmontovaného filtru pevných částic jde o závadu vážnou, kde hrozí pokuta na místě až 2000 korun a povinnost závadu do 30 dnů odstranit. Nebezpečné závady, které jsou vyjmenovány ve vyhlášce, mají postih mnohem přísnější - řidiči hrozí pokuta až 10 000 korun, zákaz řízení na půl roku až rok a pět trestných bodů.

Vedení hlavního města si zlepšování kvality ovzduší vytyčilo jako jeden z důležitých bodů programu. Praha je po Ostravě druhým nejznečištěnějším městem v republice, přičemž až 80 procent znečištění produkuje doprava. Vedení magistrátu se proto chystá obnovit například plán zavedení nízkoemisní zóny, která by povolila vjezd do širšího centra města jenom autům s menšími emisemi. Rada prověří také možnost zpoplatnění vjezdu do centra, schválila zavedení MHD zdarma v době smogových situací a připravuje se vyhláška zakazující topení uhlím. Zastupitelstvo nedávno schválilo závazek, že se do roku 2030 v Praze sníží množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 bude metropole takzvaně bezuhlíková.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků