Hlavní obsah
Autolékárnička stále patří do povinné výbavy, řidiči už ale nemusí kontrolovat expiraci. Foto: Profimedia.cz

Povinná výbava vozidel notně zeštíhlela

Povinná výbava motorových vozidel doznala nemalých změn. Podle vyhlášky ministerstva dopravy (MD), která je v účinnosti od loňského 1. října, už v povinné výbavě nejsou náhradní žárovky ani pojistky. Výrazné redukce doznala i autolékárnička, kterou navíc už není třeba kvůli prošlé lhůtě měnit.

Autolékárnička stále patří do povinné výbavy, řidiči už ale nemusí kontrolovat expiraci. Foto: Profimedia.cz
Povinná výbava vozidel notně zeštíhlela

„Vozit povinně v autě žárovky nebo pojistky už je v současnosti zbytečné. U nových aut řidiči stejně většinou nechávají výměnu světel na servisu,“ vysvětluje důvod této změny ředitel odboru komunikace MD Jakub Stadler. Jak zdůraznil, cílem MD bylo povinnou výbavu zjednodušit a uvést ji do souladu s pravidly platnými ve většině zemí EU.

Vozidla s pneumatikami umožňujícími po defektu nouzové dojetí do nejbližšího pneuservisu nebo vybavená sadou pro bezdemontážní opravu poškozené gumy tak už ani v ČR nemusí mít v povinné výbavě náhradní kolo, klíč na matice a příruční zvedák. Totéž platí, když má řidič pro své vozidlo sjednánu asistenční službu, která při defektu poškozené kolo vymění.

Povinná výbava pro osobní automobil
reflexní vesta
výstražný trojúhelník
autolékárnička
Povinná výbava pouze pro některé vozy*
klíč na matice kol
náhradní kolo nebo lepicí sada
hever
*  nemusí ji mít vozidla s pneumatikami umožňujícími nouzové dojetí po defektu a indikací defektu, vozidla, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí, ani vozidla se zajištěnou asistenční službou.
Co už řidiči mít nemusí
náhradní žárovky
náhradní pojistky
zdroj: Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a zákon o provozu na pozemních komunikacích

Auto s pneumatikami neumožňujícími nouzové dojetí ovšem náhradní kolo a příslušenství nutné k jeho výměně nadále mít musí. A v povinné výbavě motorových vozidel samozřejmě zůstává výstražný trojúhelník.

Nová vyhláška MD o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích také zrušila povinnost mít v autolékárničce plastovou roušku, trojcípý šátek a náplasti s polštářkem, které do ní byly začleněny v roce 2011 na základě požadavků ministerstva zdravotnictví.

„Dospěli jsme k závěru, že šlo o přehnané požadavky. Stejně tak novou vyhláškou odpadla povinnost řidiče vyměnit lékárničku kvůli expiraci, tedy prošlé lhůtě. Lékaři nám potvrdili, že i prošlá lékárnička je dostatečná pro poskytnutí první pomoci na silnici, než přijede záchranka,“ uvedl Stadler.

Když policie přistihne při silniční kontrole řidiče, že nemá povinnou výbavu odpovídající vyhlášce, hrozí mu bloková pokuta až 2000 korun. Podstatná pro policisty přitom dříve byla právě doba životnosti lékárničky, což teď odpadlo a motoristé si ji nemusí měnit.

Ve vyhlášce není reflexní vesta

Zmatky ovšem může vyvolat skutečnost, že v nové vyhlášce není jako součást povinné výbavy výslovně uvedena i reflexní vesta pro řidiče, což v té předchozí nechybělo. Ministerstvo to přesto za chybu nepovažuje.

„Nešlo o opomenutí, ale o naši snahu vyhlášku zjednodušit. Povinnost řidiče mít v autě reflexní vestu vyplývá totiž ze zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ten je vyhlášce nadřazen, a je tedy zbytečné to v ní uvádět,“ řekl Právu Stadler.

Na dotaz, jestli MD přece jen kvůli tomu neuvažuje o novele vyhlášky, Stadler odpověděl: „Zatím si nikdo nestěžoval, ale pokud by se tak masověji stalo, nebude problém refl exní vestu do vyhlášky MD vrátit.“ Pokud řidič při nouzovém stání na komunikaci mimo obec z auta vystoupí, je podle zákona povinen mít při tom na sobě reflexní vestu.

„Z toho logicky vyplývá, že ji musí mít v autě pro takový případ k dispozici. Výklad ministerstva dopravy je tedy správný,“ potvrdil Právu dopravní expert Roman Budský.

Totéž platí pro spolujezdce, kteří se při vystoupení z vozidla při nouzovém stání stávají chodci, a musí tak mít na sobě reflexní prvky. V rámci jejich bezpečnosti by tak mělo být v autě raději hned pět reflexních vest, i když to vyhláška ani zákon nepožadují.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků