Článek
„Návrh, aby starší řidiči museli absolvovat povinnou lékařskou prohlídku až v 65 letech, skutečně existuje. Už loni v listopadu se o tom diskutovalo v našem výboru při projednávání komplexního pozměňovacího návrhu novely zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích,“ potvrdil Právu zpravodaj hospodářského výboru pro zmíněnou novelu Karel Šidlo (KSČM).
Do komplexního pozměňovacího návrhu se to ovšem nedostalo a Sněmovna nakonec nestihla schválit ani celou novelu zákona č. 361, která měla řidičům přinést řadu potřebných změn v bodovém systému i pravidlech. Šidlo doufá, že po volbách se k motoristickému zákonu nová vláda a parlament vrátí.
Podle Melčáka je to legitimní požadavek
Zvýšení hranice pro lékařskou prohlídku na 65 let nevylučuje ani nezařazený poslanec Miloš Melčák. „Je pravda, že někteří kolegové žádali, abych se pod tento návrh podepsal, já tak ale neučinil. Je to sice legitimní požadavek vzhledem k tomu, že v ČR stoupá průměrný věk. Potřebuje to však ještě podrobnější diskusi,“ řekl ve středu Právu Melčák.
Podle platné právní úpravy se musí běžní řidiči pravidelným lékařským prohlídkám podrobovat v 60, 65 a 68 letech věku a poté každé dva roky. Profesionální řidiči, kteří si řízením motorového vozidla vydělávají, musí prohlídku absolvovat každé dva roky a po dovršení 50 let každoročně.
Lékaři si účtují až šest set korun
Zatímco profesionálům hradí náklady na prohlídku zaměstnavatel, běžní řidiči si ji musejí platit ze svého. „Zákon neurčuje, kolik si má lékař za ni účtovat, a tak to záleží pouze na jeho zvážení. Prohlídka tak řidiče někdy stojí jen 150 korun, ale jsou lékaři, kteří za ni chtějí i 600 Kč,“ upozorňuje Šidlo.
Za nehoráznost považuje účtování přemrštěných částek za povinnou lékařskou prohlídku i Jan Huser z Centra služeb pro civilní dopravu.
„Je nepochopitelné, že v tom zákonodárci dosud neudělali pořádek a nestanovili pevné sazby. Chápu, že pro řidiče-důchodce může být až 600 korun za povinnou prohlídku tíživým výdajem. Pro zvýšení hranice na 65 let bych ale rozhodně nebyl. Vždyť s postupujícím věkem snad každého postihuje nějaká civilizační choroba a je na lékaři, aby zvážil, jestli to danému člověku nebude bránit ve spolehlivém řízení vozidla,“ uvedl Huser.