Hlavní obsah
Ministr dopravy Dan Ťok Foto: Petr Horník, Právo

Nový bodový systém nabere další zpoždění

V Česku přibylo dopravních nehod i mrtvých na silnicích. Obrat k lepšímu by mohl přinést nový bodový systém postihu neukázněných motoristů, který má ministerstvo dopravy (MD) připraven už dva roky. Do vlády a parlamentu ovšem hned tak nepůjde, protože znovu poputuje do připomínkového řízení.

Ministr dopravy Dan Ťok Foto: Petr Horník, Právo
Nový bodový systém nabere další zpoždění

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) původně sliboval předložit nový systém ke schválení hned poté, co vláda Andreje Babiše získá v parlamentu důvěru.

Během července se tak stalo, vznikla koaliční vláda ANO a ČSSD. Na dotaz Práva, jestli tedy už pro schválení nových bodů nastal ten správný čas, však Ťok odpověděl: „Je třeba ještě počkat. Původní návrh jsme se totiž rozhodli ještě dál zjednodušit a předložit pak do nového meziresortního připomínkového řízení, aby se ukázalo, jaké jsou vůči němu v odborné veřejnosti výhrady a náměty k dalšímu vylepšení.“

Letos v lednu naopak Ťok ujišťoval, že původní návrh pouze opráší a předloží jako poslanecký návrh, aby se připomínkovému řízení vyhnul a celý proces urychlil. V tom případě mohl nový systém nabýt účinnosti už od ledna 2019, teď se to ale zřejmě až o rok posune.

Více trestat piráty silnic

A jak to tedy bude s body vypadat? „Chceme více trestat piráty silnic, a bagatelní dopravní přestupky naopak postihovat mírněji,“ řekl Právu Ťok.

Místo dosavadní sedmibodové stupnice se přestupky podle závažnosti mají rozdělit do tří kategorií se šesti, čtyřmi nebo dvěma udělovanými body. Blokové pokuty pro nejzávažnější přestupky chce MD stanovit pevně.

Novinkou má být i navyšování sazeb na dvojnásobek, pokud bude spácháním přestupku způsobena dopravní nehoda. A zaveden také zřejmě bude řidičák na zkoušku pro začínající motoristy.

S tím, že dosavadní bodový systém, který je v platnosti už dvanáct let, je třeba zefektivnit, souhlasí i dopravní policie. „Proto jsme se na přípravě nového systému podíleli. Další osud tohoto návrhu je ale plně v gesci ministerstva dopravy,“ sdělil už dříve Právu ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Podle informací MD bylo loni v bodovém systému nejčastěji evidovaným přestupkem překročení povolené rychlosti v obci o více než pět a méně než dvacet kilometrů v hodině, což byla téměř třetina z celkového počtu body oceněných přestupků. Na dalších místech bylo nepřipoutání se bezpečnostním pásem a telefonování za jízdy. Tedy přestupky „oceňované“ jen dvěma až třemi body. Přitom nevěnování se řízení, k němuž telefonování za volantem patří, je i letos nejčastější příčinou dopravních nehod.

Během letošního prvního pololetí vyšetřovala policie v ČR celkem 49 976 nehod, při nichž přišlo o život 233 lidí, o deset více než za stejné loňské období. Dalších 1047 osob utrpělo těžké zranění a 11 553 lehké. Je tedy opravdu škoda, že čekání na nový bodový systém se opět prodlužuje.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků