Hlavní obsah
Nejvyšší kontrolní úřad Foto: Milan Malíček, Právo

NKÚ: Doprava prošustrovala 88 miliónů. Zakázky dostával i poradce pro kosmické aktivity

Ministerstvo dopravy a jeho organizační složky v letech 2010 až 2013 dělily zakázky a přímo oslovovaly konkrétní zájemce místo toho, aby vyhlásily otevřenou soutěž. Uvedl to v pondělí Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Prověřoval nejen hospodaření ministerstva, ale i Ředitelství vodních cest, Státní plavební správy, Úřadu pro civilní letectví a Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Nejvyšší kontrolní úřad Foto: Milan Malíček, Právo
NKÚ: Doprava prošustrovala 88 miliónů. Zakázky dostával i poradce pro kosmické aktivity

NKÚ odhadl, že uvedené úřady ve sledovaném období zbytečně vynaložily 88 miliónů korun. Nejhůř si podle NKÚ vedlo Ředitelství vodních cest, které chybovalo "téměř ve všech kontrolovaných oblastech" včetně mezd a mimořádných odměn. Šest ze 13 zaměstnanců ředitelství dostalo v roce 2012 roční odměny ve výši 104 procent jejich nárokové složky mzdy. "Ředitelství také například uzavíralo dohody s vlastními zaměstnanci na práce, které odpovídaly jejich pracovní náplni," dodal kontrolní úřad.

Prověřované instituce mohly podle něj v daných letech ušetřit minimálně šest procent nákladů, což je zmíněných 88 miliónů Kč. U Ředitelství vodních cest činí odhad možných úspor dokonce kolem 13 procent nákladů, uvedl v tiskové zprávě NKÚ. V letech 2010 až 2013 dosáhly podle něj celkové výdaje v kontrolovaných oblastech 2,7 miliardy korun.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Poradce pro kosmické aktivity

Například ministerstvo dopravy uzavřelo podle NKÚ s jedním člověkem postupně pět smluv na poradenské služby v oblasti "kosmických aktivit". Všechny smlouvy měly stejný předmět plnění. První z nich za 1,7 miliónu korun ministerstvo zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění, další čtyři za celkem 4,2 miliónu korun pak jako zakázky malého rozsahu.

"Obdobný postup zvolilo například i Ředitelství vodních cest, když zakázku na právní služby za celkovou částku 3,8 miliónu korun rozdělilo do dvou zakázek malého rozsahu, které pak zadalo jednomu poskytovateli v lednu a dubnu 2012," uvedl úřad.

Mnohdy prý kontrolovaná pracoviště ani nedokázala doložit nezbytnou dokumentaci k veřejným zakázkám, případně to, jaké služby za své peníze získala. Ředitelství vodních cest běžné personální a účetní práce zadávalo fyzickým osobám. Třeba v roce 2012 ho to přišlo na 472 000 korun. K tomu, jak poskytovatele služeb vybralo, ale nepředložilo žádné doklady.

Velkorysé výdaje na reprezentaci

Vysoké náklady odhalili kontroloři i u výdajů na reklamní a dárkové předměty, na pohoštění a některé nákupy. Ředitelství vodních cest vydalo na reprezentaci loni šestkrát víc než v roce 2010. Podstatnou část tvořily útraty za pohoštění.

"Ředitelství předložilo neúplné doklady, přesto z nich ale bylo patrné, že peníze za pohoštění a občerstvení byly propláceny stejnému zaměstnanci, který je zároveň schvaloval," uvedl NKÚ.

Ústav pro odborné zajišťování příčin leteckých nehod koupil v letech 2011 a 2012 třeba 100 kusů plaket za 96 000 korun, 56 šál za 23 000 korun, 35 baterek za 18 000 a 13 pásků za 13 000 korun. Ústav v roce 2011 pořídil i běžecký trenažér za 27 000 korun.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků