Hlavní obsah
Oddělením centroplánu od trupu letadla si letečtí nadšenci z Kunovic oddechli Foto: Letecké muzeum

Nadšenci koupili letecký speciál z Nagana, kvůli přepravě už demontovali křídla

Sen o Velkém přeletu takzvaného Naganského speciálu přetrvává v myslích leteckých nadšenců z Kunovic na Slovácku. Skupinka amatérů se rozhodla koupit, demontovat a převézt vyřazený prezidentský letoun TU-154M, kterým se vraceli z japonské olympiády v Naganu zlatí čeští hokejisté.

Oddělením centroplánu od trupu letadla si letečtí nadšenci z Kunovic oddechli Foto: Letecké muzeum
Nadšenci koupili letecký speciál z Nagana, kvůli přepravě už demontovali křídla

Letečtí nadšenci ze Slovácka za sebou mají nejtěžší část demontáže stroje na letišti v Praze-Kbelích. I tak je ale ještě čekají další náročné úkoly, a to transport a poté zpětná montáž stroje.

„V neděli se nám povedlo odpojit pravý centroplán (vnitřní část křídla – pozn. red.) od trupu letounu. Všichni nám říkali, že to nejde, že na tom skončíme, nebo že se bez řezání neobejdeme. Ale šlo to,“ pousmál se Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích a kapitán Velkého přeletu.

„Řada lidí tvrdila, že to je nerozebíratelná součást konstrukce, že to určitě bude z jednoho kusu. Odpovídal jsem, že tam jsou šrouby. A když tam jsou šrouby, tak to musí jít rozdělat,“ dodal Hrabec.

Postupy nejsou popsány v žádné dokumentaci kromě té výrobní
Martin Hrabec

Dokázali, že to jde

Podle něj není znám podobný případ, kdy by se někdo pokoušel na TU-154 o podobný počin.

„Centroplán je vůbec nejpevnější částí letadla, protože musí vydržet opakované silné namáhání při vzletech, během letu a při přistání. Se zásahy do spojení trupu a křídla se nepočítá při údržbě ani v rámci oprav. Postupy tedy nejsou popsány v žádné dokumentaci kromě té výrobní, kterou si však samozřejmě výrobce nechává pro sebe,“ vysvětlil Hrabec.

Teprve po otevření křídelní palivové nádrže nadšenci z Kunovic zjistili, jak na to. „Odhalil se složitý systém výztuh, vzpěr a překrývajících se ‚zubů‘, které byly navzájem spojené stovkami šroubů, nýtů a svorníků, některé navíc pojilo i lepidlo a zevnitř nádrží je pokrýval hermetický gumový povlak,“ přiblížil Hrabec.

K některým spojům se montéři dostávali ze stísněných prostor v palivových nádržích v křídle nebo v trupu. K jiným zespod trupu, k dalším seshora z křídla.

Čtyři měsíce příprav

Nedělním oddělením centroplánu od trupu tak podle Hrabce vyvrcholily více než čtyřměsíční přípravy na tuto část demontáže.

„Když bylo vše připraveno, zapřáhli jsme centroplán za podvozek a odtáhli ho. Nyní zbývá udělat totéž na levé straně letounu,“ doplnil Hrabec s tím, že do konce srpna by měl být od trupu oddělen i levý kus.

„Mezitím ve spolupráci s firmou Universal Transport vyladíme samotnou přepravní akci a pak už vyjedeme směr Kunovice,“ k tomu by mohlo dojít zřejmě ještě na přelomu léta a podzimu.

Desítka leteckých nadšenců má za sebou při demontáži letounu tisíce odpracovaných hodin, na každého z nich vychází až šest set hodin. Jejich sen se i díky odmontování centroplánu stává již reálnou skutečností.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků