Hlavní obsah

Na motorizované dvoukolce můžete pít alkohol. Podle zákona jste chodec

Novinky, Marika Konárková
Praha

Dvoukolky segway jsou trnem v oku obyvatelům Prahy 1. Radnice delší dobu zvažuje, že by je kvůli bezpečnosti chodců z chodníků vykázala. Obyvatelé Prahy 1 se na radnici obracejí kvůli neohleduplnosti jezdců a možnosti beztrestného užívaní alkoholu za jízdy. Negativním reakcím se však brání Asociace provozovatelů Segway, podle které má jízda na dvoukolkách jasná pravidla.

Na motorizované dvoukolce můžete pít alkohol. Podle zákona jste totiž chodecVideo: Novinky

 
Článek

Dvoukolky segway, jsou dobrou pomůckou pro rychlé přemísťování například při prohlídce památek. V poslední době jsou ale stále více diskutované. Na chodníky se nehodí, ale na silnice taky ne. Na dvoukolkách segway může jezdec alkohol užívat beztrestně. Není totiž chápaný jako řidič mopedu nebo cyklista, ale jako chodec.

„Osobu pohybující se pomocí technického zařízení segway, lze považovat za chodce se všemi právy a povinnostmi, tak jak jsou stanoveny v silničním zákoně. Na tuto osobu nepohlížíme jako na řidiče, není nutné žádné řidičské oprávnění. Pokud se pohybuje po chodníku, musí si počínat tak, aby nedošlo k ohrožení chodců. Jestliže je osoba řídící segway pod vlivem alkoholu, nedopouští se dle silničního zákona žádného protiprávního jednání. Rychlost jízdy není stanovena,“ řekl Miroslav Šimeček z Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR.

Přestože půjčovny segwayů mají stanoveny jasná pravidla, rozšiřují se po Praze skupinky turistů, které dvoukolky půjčují, ale pravidla už nedodržují. Jezdci kolikrát jezdí bez instruktora a nebezpečně kličkují po chodníku mezi chodci.

S neukázněnými jezdci bojuje Praha 1

S tím, že Segway, tedy motorizovaný, dvojstopý elektrický dopravní prostředek, je chodec a tak je na něj také nahlíženo, nesouhlasí radnice Prahy 1. Hlavními důvody jsou reálný stav na chodnících v Praze 1, stížnosti obyvatel, kteří nechápou, jak a proč někdo mohl segwaye na chodníky pustit a zjevná nelogičnost v nahlížení na nejrůznější dopravní prostředky.

„Já, ani obyvatelé Prahy 1 se nemůžeme smířit s tím, že malá elektro-koloběžka, která váží podstatně méně a dosahuje poloviční rychlosti, na chodník nesmí, ale segway, který má dvě kola vedle sebe, motor, dokáže jet až 20 kilometrů v hodině a s člověkem váží kolem 120 kilogramů, na chodník smí. A navíc jej můžete řídit opilí, nebo při jízdě telefonovat. Prakticky každým svým pohybem ohrožuje pěší uživatele chodníků, včetně penzistů, maminek s kočárky, dětí, nebo pejskařů,“ vysvětluje místostarosta Prahy 1 Daniel Hodek.

Radnice se snaží najít optimální řešení této problematiky. Taková, která nejen že budou v souladu s výkladem příslušných paragrafů, ale budou hlavně zohledňovat reálný stav na silnicích a především chodnících v Praze 1. Místostarosta Hodek už jednal s ministerstvem dopravy, které však přirovnalo segway k jízdě na kolečkových bruslích.

„Určitě problém vnímáme. Z našeho pohledu ale není tento lokální problém důvodem k tomu, abychom měnili zákon. To vozítko není něco, co bychom mohli pustit na silnice. My jsme dali doporučení Praze 1, jak ve věci postupovat. Může například na úsecích, kde je to nejhorší, umístit značku "zákaz vstupu chodců" s dodatkem "platí pro segway". Dále mají možnost plošně zakázat pohyb segwayů,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Takovýto výrok ale místostarostu velmi překvapil. „Asi si umíte představit, jaké reakce by takové tabulky vzbudily. To je samozřejmě cesta, kterou jít nechceme, chceme najít nějakou normální legislativní cestu,“ reaguje Hodek.

Foto: Novinky

Zážitková turistika na vozítku segway

Radnice Prahy 1 v současné době jedná s pražským magistrátem. Cílem místostarosty Daniela Hodka je v ideálním případě prosadit úplný zákaz provozu těchto prostředků ve veřejném prostoru ulic a pěších zón. Nejlepší by podle něho bylo, kdyby pro segway platila stejná pravidla jako třeba pro cyklisty. Stejně jako je tomu například ve Velké Británii, Švédku, Dánsku a jiných zemích.

Vozítka jsou prý bezpečná

Na rozdíl od půjčoven, které vlastní cizinci, si česká asociace provozovatelů na pravidlech a ukázněnosti velmi zakládá.

„My maximálně dbáme na bezpečnost jak chodců, tak i klientů na segwayi. Zásadně organizujeme projížďky s průvodcem. Nikdy nejezdí klienti sami a průvodce je zodpovědný za provoz a bezpečnost projížďky. Jezdíme maximálně osm kilometrů v hodině, používáme helmy, reflexní znaky, světýlka. Byli bychom sami proti sobě, kdybychom na segway brali opilé klienty, od toho máme všichni alkoholtestery a o takové klienty nestojíme,“ uvedla Zuzana Eliášová z Asociace provozovatelů Segway.

Podle ní chtějí provozovatelé segwayů fungovat tak, aby nerušili obyvatele Prahy 1. Protože se kauza s dvoukolkami řeší poměrně dlouho, je si asociace provozovatelů vědoma, že byly nějaké stížnosti na adresu Prahy 1. Občané se proto mohou vyjádřit na webových stránkách www.segway-asociace.cz, kde je formulář, kam mohou svoji stížnost napsat.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám