Letecký den přiblížil mise gripenů, moderní techniku i historii
Velkou podívanou nabídly akrobatické skupiny, především Breitling Jet Team létající na českých L-39 Albatrosech. Ještě neuvěřitelnější ale byli Očovskí bačovia, kteří létají na čtyřech bezmotorových Blanících. Je to snad jediná čtyřčlenná akrobatická skupina na větroních. Letos opět ukázali něco nového – looping. Exotiku přinesli hosté z Jordánska.
Albatrosy akrobatického týmu Breitling
Foto: Alex Švamberk, Novinky
Zatímco v letových ukázkách se předvedly u nás většinou už dobře známé stroje, jako je F-16 a slovenský MiG-29, na zemi bylo k viděné hodně. Návštěvníci mohli projít interiér transportních letadel C-130 Hercules belgických vzdušných sil i u nás málo obvyklý C-160 Transall z Německa umožňující přepravovat výsadkáře i raněné.
Fronta diváků na prohlídku interiéru tranportního letadla C-160 Transall
Foto: Alex Švamberk, Novinky
Ale největší zájem byl o americký stroj pro tankování ve vzduchu KC-135, letitý typ na bázi dopravního Boeingu 707, který potřebuje akutně vystřídat, ale výběrové řízení už bylo dvakrát pro podvody zrušeno.
Američané přdstavili tankovací letadlo KC 135
Foto: Alex Švamberk, Novinky
Ale lidé měli velký zájem i o interiér Boeingu 737 v barvách nové dceřiné společnosti ČSA Holidays, která ukazuje, jak se chce ČSA uplatnit na trhu charterů s dovolenkáři.
ČSA představila Boieng 737 v barvách své dceřinné společnosti Holidays
Foto: Alex Švamberk, Novinky
Posádka německého Typhoonu na hřbtě stroje
Foto: Alex Švamberk, Novinky
A k vidění byl i německý Eurfighter Typhoon a řada dobře známých strojů, jako byla britská tornada nebo F-16, kromě dánských přilétly i belgické a nizozemské z asociace tygřích letek. Dánové u svou předvedli i ve vzduchu a bylo možné srovnávat jejich možnosti s možnostmi gripenů.
Dánská F-16 na startu
Foto: Alex Švamberk, Novinky
Absence leteckých ukázek Britů, Francouzů a menší zastoupení americké USAF ale neubrala akci na zajímavosti. Velký prostor dokázala plně využít naše armáda.
A nebylo to jen předvedení možností těžkých bitevních vrtulníků Mi-24 / 35, která nás proslavily po celé Evropě. Právě naši piloti jako první ukázali jak obratný je tento vrtulník, i když letos měly Hindy velkou konkurenci v předvádění lehčí Agusty A109 belgického letectva . Ale Hindy bylo možné vidět i při útoku na pozemní cíle.
Belgický vrtulká Agusta A109
Foto: Alex Švamberk, Novinky
Piloti gripenů neukázali jen obratnost a výkonnost svého stroje, ale také zásah proti civilnímu letadlu, které nereagovalo na příkazy věže. A obdiv si zasloužili nejen stíhači, ale také pilot dopravního boeingu společnosti Holidays, se kterým dělal neuvěřitelné kousky.
Nezvyklá společná akrobacie Delfína a Jaku 52
Foto: Alex Švamberk, Novinky
Nechyběly albatrosy a alky, ale poprvé byl k vidění taky nový transportní letoun CASA C295.
Pohled do kokpitu Herculesu
Foto: Alex Švamberk, Novinky
Mimořádně zdařilá byla také prezentace záchranářů při misi SAR (Search And Rescue), kdy ukázali všechny části mise a nekončili jen u zvedání lidí z země na laně.
Vrtulník W3A Sokol předvádí záchranu při akci SAR
Foto: Alex Švamberk, Novinky
Vrtulník W3A Sokol předvádí záchranu při akci SAR
Velký zájem byl i o možnost nahlédnout do kabiny gripenu nebo o protiletadlové rakety systému Kub i další pozemní techniku, jako byla vozidla Iveco nebo Dingo.
Ve vzduchu se objevil i napodobenina dvojplošného Camelu
Foto: Alex Švamberk, Novinky
K vinění nebyla jen moderní technika, ale i letitý Boeing Stearman z meziválečných časů. Velkou pozornost vzbudilo i vystoupení dvou dvojplošníku Antonov An-2, stejně jako nezvyklá kombinace proudového L-29 Delfínu s vrtulovým Jakem 52.
Na nebi se objevil i trojplošník, i když v ukázce leteckého souboje z první světové války se střely jen nepříliš věrné nápodoby strojů Fokker Dr. I a Sopwith Camel.
První světovou válku připomínal i trojplošník napodobující rudý Richthofenův Fokker Dr I.
Foto: Alex Švamberk, Novinky
První světovou válku připomínal i trojplošník napodobující rudý Richthofenův Fokker Dr I.