Hlavní obsah

Desítky základních škol chybovaly při čerpání dotací, zjistilo ministerstvo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Ministerstvo školství si posvítilo na čerpání evropských dotací základními školami, přitom pochybení odhalilo u desítek z nich. Informoval o tom Hynek Jordán z ministerstva. Zjištěné případy předává podle něj resort finančním úřadům. Chybujícím školám hrozí, že budou muset vracet milióny korun.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

"Za období realizace projektů EU peníze základním školám bylo dosud provedeno 222 kontrol na místě, z toho 43 ještě probíhá. U 62 projektů byly shledány nedostatky. Ve 45 případech z toho se jednalo o pochybení v postupech při zadávání veřejných zakázek," uvedl Jordán. Zjištěná pochybení prý vyčíslili na 13,7 miliónu korun. Kromě špatného nastavení zakázek prý byl také porušován autorský zákon.

Jak dále uvedl, pokud kontroloři odhalí pochybení v porušení rozpočtové kázně, předají případ finančnímu úřadu. Ministerstvo ale odmítlo prozradit, v jakých školách narazilo na nedostatky. Podle České televize však vysoká pokuta hrozí například Základní škole ve Veřovicích na Novojičínsku. Kontrola totiž odhalila, že zakázka byla nastavena diskriminačně, tedy tak, aby mohly podmínky splnit jen některé firmy. Finanční úřad prý proto škole nařídit vrátit dotaci 420 000 korun plus zhruba dvousettisícové penále.

Zakázky byly šité na míru dané společnosti

Ministerstvo přitom už loni v létě konstatovalo, že některé školy si prokazatelně nechaly zpracovat podmínky výběrového řízení od firmy, která se potom do tohoto řízení přihlásila. Školy se tak samy připravily o možnost vybrat si nejvýhodnější nabídku, protože podmínky zakázky byly šité na míru právě dané firmě.

Financování prostřednictvím takzvaných šablon přitom ministerstvo vyjednalo v Bruselu právě proto, aby se školy vyhnuly složité administrativě. Stačilo jen vybrat si z připravených šablon, například na rozvoj čtenářské či matematické gramotnosti nebo rozvoj počítačových dovedností. Za peníze pak školy kupovaly hlavně vybavení, vedle počítačů třeba interaktivní tabule. Mohly ale přispět třeba i na školení učitelů. Výše dotace se odvíjela od počtu žáků.

Nejvyšší kontrolní úřad ale systém kritizoval s tím, že umožňoval příjemcům dotací nakupovat i vybavení, které nijak nesouviselo s konkrétním projektem, například nábytek nebo bílou techniku. Peníze šly z problematického operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Reklama

Výběr článků

Načítám