Hlavní obsah

České nebe střeží v bitevníku či vrtulníku i tři ženy

Právo, Vladimír Klepáč

České nebe střeží bezmála dvě stovky vojenských pilotů. V tomto týmu jsou i tři ženy, které dokázaly prorazit v profesi, která je považována i na počátku 21. století za převážně mužskou. Stát se armádním pilotem je mimořádně obtížné, a pokud se něco takového podaří zástupkyni něžného pohlaví, je to podle odborníků malý zázrak.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Aera L-39CW Albatros, L-29 Delfín a L-159 Alca ve vzduchu. Ilustrační foto.

Článek

Letos je tomu přitom 15 let, co byla na brněnské Univerzitě obrany přijata ke studiu oboru vojenský pilot první dívka v novodobé historii republiky.

„Dámy nám při výběru mezi uchazeči na obor pilot zůstávají těsně pod čarou přijatých. To ale neznamená, že nemají obrovský potenciál. I my netrpělivě čekáme na další vhodnou kandidátku,“ řekl Právu vedoucí katedry letectva Univerzity obrany Miloslav Bauer.

Někdo první být musí. Doufám, že k tomu dám základ, aby se sem holky hlásily, abychom ukázaly, že i holky dokážou být v létání dobré.
Kateřina Hlavsová, pilotka

Až do roku 1958 byla bojovou pilotkou v české armádě Eleonora Báčová. Pak po ženách pro tento obor nebyla poptávka. Přijímací testy byly na příslušnice něžného pohlaví příliš tvrdé a vzdušné síly se ženami, které by usedaly za kniply vojenských strojů, nepočítaly.

Situace se změnila před patnácti lety, kdy dala Univerzita obrany dívkám šanci. Přihlásilo se jich tehdy na obor pilot šest. Tři nezvládly přijímačky, dvě neprošly u zdravotní prohlídky. Uspěla K.H. z Pardubic.

„Někdo první být musí. Doufám, že k tomu dám základ, aby se sem holky hlásily, abychom ukázaly, že i holky dokážou být v létání dobré,“ řekla po svém přijetí na školu, na níž lze jako na jediné v ČR obor vojenský pilot studovat. Dnes působí na letecké základně v Čáslavi a je pilotkou podzvukového bitevníku L-159.

Na letišti Praha-Kbely usedá za knipl vojenského letounu Airbus Pavlína Engelová a jako pilotka transportního vrtulníku Mi-17 tam působí i další absolventka univerzity Eva Popelářová.

Tvrdý výběr

Výběr budoucích pilotů probíhá na univerzitě ve druhém ročníku. Počet studentů v ročníku si určují vzdušné síly. Například v nadcházejícím školním roce jich bude pouze pět. Bezpodmínečný je dokonalý zdravotní stav, skvělá fyzická kondice a vynikající studijní výsledky.

„Dívky mají trochu smůlu, že většina z nich nemá tak rozvinuté technické myšlení jako pánové. V oblasti strojírenství nebo elektrotechniky jsou sice pomalejší, na druhé straně jsou celkově mnohem pilnější, poctivější a důslednější než pánové,“ zdůraznil Bauer.

Podle něj se při výcviku ukázalo, že ženy myslí jinak. Při řešení úkolů zvažují více variant než muži, což je podle odborníků někdy na obtíž. Mužům obvykle stačí hodnocení: vynikající, dobré a špatné řešení. Úkoly ale ženy stoprocentně plní. Jen potřebují více času.

„Ani v ostatních armádách není pilotek mnoho. Nepochybuji ale o tom, že jich bude i u nás přibývat. Je to jen otázkou času,“ dodal Bauer.

Reklama

Výběr článků

Načítám