Článek
„Je obecná zásada, že lidé volí do funkcí své zástupce na určitou dobu, a tak nesou odpovědnost za to, koho si zvolili. Prezident jim bude za pět let skládat účty, tak jako to po skončení mandátu při volbách dělají poslanci i senátoři. Je nesmysl připustit, aby jim musel prezident skládat účty třeba každé tři měsíce,“ řekl Právu Benda.
Podle něj tato myšlenka jen probleskla. Jak řekl Právu, těžko by se hledala konstrukce, jak to provést v praxi.
„Aby třeba mohlo takové referendum vyvolat padesát procent občanů, je naprosto nerealizovatelné. Nastalo by i nebezpečí, že lidé, kteří by prezidenta nevolili, by každou chvíli mohli vyvolávat referendum. Logičtější úvaha by byla, že by iniciovat lidové hlasování mohly obě komory parlamentu, ale to by do systému vneslo další dělící ‚válečný‘ moment mezi prezidenta a parlament,“ dodal Benda.
Ve světě běžné
Podle experta na ústavní právo Jana Kysely by ale takové referendum nebylo nic neobvyklého. Podle něj je ve světě běžné, například v Rakousku či v Pobaltí. Domnívá se, že by se o něm mohlo diskutovat i u nás.
„Prezident, který je nesejmutelný, se podle toho může chovat. A je-li sejmutelný, musí se podle toho chovat. Jde o to, aby byl odpovědný více nejen společensky, ale i politicky,“ soudí Kysela.
Podle něho by to šlo řešit tak, že by Senát bděl nad právní odpovědností a rolí Sněmovny by bylo dohlížet na jeho politickou odpovědnost. Jestliže by Sněmovna měla dojem, že se prezident chová zvláštním způsobem, který ale nelze posuzovat jako porušení ústavy, mohla by vyvolat referendum o jeho odvolání.
„A aby si nemohla dělat, co chce, mohlo by to být spojeno se sankcí, že kdyby v referendu prezident uspěl, mohla by Sněmovna být rozpuštěna. Tím by se zabránilo, aby se referendum konalo příliš často,“ vysvětlil Kysela.
Je-li přímo volený prezident vybaven silnějším mandátem, pak by se podle něj měli politici zamyslet, zda stačí jako kontrolní mechanismus jen institut velezrady či žaloby k Ústavnímu soudu kvůli hrubému porušení ústavy. Mohli by zvážit i možnost referenda. Prezident není z výkonu své funkce odpovědný. Může se jen úřadu sám vzdát do rukou předsedy Senátu.