Hlavní obsah
Za příspěvek s Andrejem Babišem pojídajícím langoš zaplatilo hnutí ANO 5 až 10 tisíc korun. Foto: Facebook

Babiš v moři až za 50 tisíc, Fiala s míčem za tisícovku. Strany utrácejí za reklamy na Facebooku miliony

Za reklamy na sociální síti Facebook utrácejí politické strany ročně miliony korun. Například za příspěvek Andreje Babiše s fotkou, na které se koupe v moři, zaplatilo hnutí ANO až 50 tisíc korun. Za reklamu na Facebooku během posledních pěti měsíců nejvíc utratila ČSSD, do své prezentace nasypala 1,6 milionu korun.

Za příspěvek s Andrejem Babišem pojídajícím langoš zaplatilo hnutí ANO 5 až 10 tisíc korun. Foto: Facebook
Babiš v moři až za 50 tisíc, Fiala s míčem za tisícovku. Strany utrácejí za reklamy na Facebooku miliony

Politické strany dávají stále častěji přednost reklamě na internetu a sociálních sítích. Novinkám to potvrdil mediální analytik a bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš.

„Všichni se zhlédli v americkém modelu a v Donaldu Trumpovi. Na internetu si dnes vyměňuje informace spousta lidí. Žijeme v nové době, která je digitalizovaná. Ty strany do toho ty peníze musejí dát, bez toho už to dnes nejde. Výdaje na internetovou reklamu jdou nahoru, zatímco výdaje na reklamu v tisku jdou dolů,“ říká Mikeš.

Kolik utrácí strany za reklamy na Facebooku

Foto: David Ryneš, Novinky

To, kolik partaje utratí za reklamu na Facebooku, se dá dohledat v takzvané knihovně reklam. Facebook totiž zavedl pravidlo, že reklamy týkající se sociální problematiky, voleb nebo politiky, musí obsahovat informaci o tom, kdo je zaplatil.

Strany si mohou na sociálních sítích zvolit, koho přesně osloví. Například Facebook má totiž díky aktivitě každého uživatele na jeho stránkách velmi dobrý přehled o tom, kolik mu je, kde bydlí, jaké má zájmy apod. Strany pak mohou kampaně cílit konkrétně podle bydliště, věku či například pohlaví. Všechny tyto faktory následně ovlivňují to, kolik bude propagace konkrétního příspěvku stát.

Počet zobrazení sponzorovaného odkazu jednotlivým uživatelům největší sociální sítě na světě tedy nutně nemusí korespondovat s tím, kolik za něj jednotlivé strany zaplatí. Při stejném počtu zobrazení tedy může být částka vynaložená na propagaci kvůli zacílení citelně vyšší.

ČSSD proti internetovým gigantům. Tato placená reklama stála až 50 tisíc korun.

Foto: Facebook

Informace jsou dohledatelné od letošního března. Z údajů Facebooku vyplývá, že během pěti měsíců za reklamu na Facebooku z parlamentních stran nejvíc utratila ČSSD. Za příspěvky dala 1,6 milionu korun.

Mluvčí ČSSD Barbora Kalátová Novinkám sdělila, že většina částky byla čerpána ve volební kampani na volby do Evropského parlamentu, které se konaly v květnu. Ani miliony na facebookovou reklamu ale sociálním demokratům nepomohly, v eurovolbách, které se konaly v květnu, nezískali jediné křeslo.

„Menší část rozpočtu využíváme k pravidelnému oslovování. Facebook je už dnes naprostou běžnou součástí komunikace s veřejností i straníky. Inzertní podpora nám pomáhá dostat k lidem náš pohled na politiku, naše úspěchy i cíle, kterých chceme dosáhnout,“ vysvětluje Kalátová.

Za příspěvek, který vysvětluje, proč ČSSD v červnu nepodpořila základní parametry státního rozpočtu, zaplatila strana tisíc až pět tisíc korun. Příspěvek se zobrazil až 50 tisícům uživatelů sociální sítě. Stejnou částku dala strana na příspěvek, který kritizuje internetové giganty. Tento post se zobrazil až 500 tisícům lidí.

Příspěvek Andreje Babiše z dovolené vyšel až na 50 tisíc korun.

Foto: Facebook

Za reklamu na internetu utrácejí i ostatní strany. Za Facebook premiéra Andreje Babiše zaplatilo hnutí ANO od letošního března 824 tisíc korun. Například za příspěvek s fotografií Babiše pojídajícího langoš inkasoval Facebook až 10 tisíc korun. Babiš s langošem se zobrazil až 100 tisícům uživatelům.

Hlášení premiéra z dovolené na Krétě, ke kterému připojil fotografii z moře, vyšlo až na 50 tisíc korun a zobrazilo si ho až 200 tisíc lidí.

„V této částce je samozřejmě i období kampaně do Evropských voleb, kdy jsme doručovali informace velkému množství lidí. Když nám na něčem záleží, chceme si být jisti, že se ta zpráva dostane k co nejvíce lidem. Na Facebooku se platí, když chcete doručit něco, co je pro vás důležité,“ sdělil Novinkám hlavní manažer hnutí ANO Jan Richter.

ODS za reklamu na Facebooku zaplatila od března 922 tisíc, sdělil Novinkám Václav Smolka z tiskového oddělení. Post, na kterém je Fiala s volejbalovými míči, vyšel na tisíc korun a oslovil až 10 tisíc lidí.

Příspěvek Petra Fialy s volejbalovými míči vyšel až na tisíc korun.

Foto: Facebook

Piráty stála reklama na Facebooku od března do srpna zhruba 897 tisíc korun. „Sociální sítě využíváme k tomu, abychom informovali občany o tom, jakým způsobem plní Piráti své závazky. Myslíme, že je to ta nejlepší a nejférovější cesta, jak ke komunikaci na sociálních sítích jménem politické strany přistupovat,“ sdělil Novinkám manažer sociálních sítí Pirátské strany Jan Vrobel.

Například za příspěvek s anketou, ve které se Piráti tázali svých fanoušků, jestli můžou porazit ve volbách hnutí ANO, zaplatili 10 až 50 tisíc korun. Zobrazilo si ho 200 až 500 tisíc lidí.

Reklama Pirátů před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2019

Foto: Facebook

Lidovci za reklamu na Facebooku od března zaplatili zhruba 360 tisíc korun, stránka předsedy TOP 09 zaplatila 400 tisíc, hnutí STAN přibližně 172 tisíc korun.

Hnutí SPD Tomia Okamury zaplatilo za reklamu na sociální síti 25 tisíc korun, komunisté si reklamu na Facebooku neplatí vůbec.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků