Hlavní obsah
Vypošťovací vozy mají podvozek Tatra 8x8 a nástavbu polského výrobce PS Szczęśniak Foto: PS Szczęśniak

Armáda čekala na vozy od Tatry rok a půl, teď se hádají o miliony

Po roce a půl čekání se česká armáda dočkala vyprošťovacích vozů pro obrněnce Pandur. První z pěti vozů, které už loni měly vyrazit na misi do Pobaltí a za které ministerstvo obrany zaplatí 238 milionů korun, převzali vojáci loni před Vánoci.

Vypošťovací vozy mají podvozek Tatra 8x8 a nástavbu polského výrobce PS Szczęśniak Foto: PS Szczęśniak
Armáda čekala na vozy od Tatry rok a půl, teď se hádají o miliony

Kopřivnickou Tatru, která vozy pro armádu kompletovala, obrana za zpoždění pokutovala skoro 50 miliony korun, ale firma částku odmítá uhradit. „Byť s výrazným zpožděním, vozidla splňují požadované parametry a začala jejich dodávka k armádnímu využití,“ řekl Právu mluvčí obrany Jan Pejšek.

Další čtyři vozidla mají vojáci dostat letos na jaře. Obrana si pět kusů vyprošťovacích vozů objednala již před třemi lety od svého státního podniku Vojenského technického ústavu (VTÚ). První vůz měli vojáci dostat v roce 2017 na konci července a zbývající čtyři do 30. listopadu, ale nestalo se tak.

Vyprošťovací vozy se skládají z podvozku Tatra 8x8 a nástavby polského výrobce PS Szczęśniak. Potíže byly hlavně s nástavbou. „Dlouhodobý problém s konstrukcí hlavního navijáku a nadměrným opotřebováním lan se podařilo vyřešit a došlo k úspěšnému odzkoušení vozidla,“ řekl Právu Pejšek.

Zpoždění je ve skutečnosti mnohem delší. Ministerstvo původně na vyprošťovací vozy vypsalo soutěž už v roce 2014. Konkurenci se ale nelíbil požadavek armády, že vyprošťovací nadstavba musí být na podvozcích Tatra, protože se tatrovky v armádě osvědčily a mají levnější servis. Obrátila se proto na antimonopolní úřad, aby to prošetřil. Ministerstvo z veřejné soutěže raději ustoupilo a zadalo zakázku přímo svému podniku.

Perun pro speciály neprošel zkouškami

Problémy se zakázkou ale pro obranu nekončí. Požaduje totiž od VTÚ, respektive od Tatry penále 48,5 milionu korun. Tatra pokutu ale platit nechce, protože ji považuje za spornou. „Zpoždění vzniklo zejména v důsledku vojskových zkoušek, kdy bylo vozidlo přizpůsobováno novým požadavkům uživatele,“ řekl Právu mluvčí Tatry Andrej Čírtek.

Zpoždění provází i jinou zakázku. Již v roce 2016 se armáda rozhodla hledat náhradu za vozy Land Rover Defender 110 SOV II, které používá prostějovská 601. skupina speciálních sil. Vybrala auta Perun od firmy SVOS z Přelouče. Čtyři vozy za 94,5 milionu měl podnik, který se specializuje hlavně na pancéřované vozy, začít dodávat už loni v listopadu. Ale neprošly vojskovými zkouškami.

„Vozidla zatím nesplňují všechny parametry dané smlouvou z března 2017. Náčelník generálního štábu rozhodl o prodloužení termínu vojskových zkoušek do června 2019,“ řekl Právu Pejšek. Stejně jako v případě tatrovky musí SVOS počítat s penálem, které je pět promile z celkové ceny denně.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků