Některé vsadily na tradiční způsob oslovování voličů. Lídr nebo kandidát strany umístěný do více či méně zajímavého prostředí představuje na kameru program své strany. Vvysvětluje voličům, proč by měli hlasovat právě pro ni, a proč by naopak neměli v žádném případě hlasovat pro strany jiné.

Některá uskupení se pokusila o originalitu. V celkem omezeném formátu se snaží přitáhnout k sobě voliče metodou šoku. Často se jim to i podaří, otázka je, zda v tom smyslu, jaký zamýšlely.

Mezi jednotlivými spoty se také často objevuje bleděmodrá obrazovka s nápisem, že následující vysílací čas patří té či oné straně. Z 26 volebních seskupení jich spoty dodalo pouze 20. Mezi šesti absentéry je například KDU-ČSL, která se po letošních jarních záplavách nechala slyšet, že peníze raději věnuje na odstraňování jejich následků. [celá zpráva] Menší strany vytšinou nemají na výrobu spotů prostředky.

Hlavně zaujmout

Zřejmě nejprofesionálněji zpracovaný volební spot má ODS, jejíž parodii na dobrodružství Indiana Jonese má na svědomí režisér Filip Renč. Hrdina prochází temnou slují, ve které objevuje narážky na volební sliby a aféry spojované s ČSSD, např. nápis "Akce čisté ruce" s otiskem krvavé dlaně či nástrahy v podobě hořlavých sudů označených jako "Aféra Unipetrol".

Po modré šipce směřující doprava hrdina najde cestu z jeskyně. ODS uvede ještě další dva podobně laděné klipy. Po úniku ze socialistické jeskyně přijdou dobrodružství Indiana Jonese na finančním úřadě a trilogii završí vyčištění úřadu vlády.

Modrá šipka, tentokrát ale směřující dolů, se objevuje i ve spotu ČSSD, který navazuje na konfrontační kampaň "ODS mínus", a má za cíl varovat před důsledky reforem zamýšlených občanskými demokraty. V ponuře laděném klipu jsou zachyceni obyčejní lidé přicházející na mizinu.

Jedním ze spotů, který si vytkl za cíl šokovat diváka za použití jakýchkoliv prostředků, je bezesporu dílo volebního týmu Unie svobody. V jeho první části sledujeme nekvalitní kopii jakéhosi tanečního videokurzu ze sedmdesátých let, na kterém figuranti předvádějí, kterak se tančí disco.

Druhou část spotu zaplnil archivní záznam výroční konference Microsoftu, na kterém výkonný ředitel softwarového gigantu Steve Ballmer křepčí a vydává roztodivné pazvuky. Po tomto výjevu následuje titulek "A bude hůř - pokud nepůjdete k volbám". Podle dostupných informací během audiovizuální kampaně Nové Unie svobody ještě skutečně hůř bude. Chystá se totiž spot, na kterém mladík zapaluje vlastní "prdy".

Železný napodobil svůj někdejší pořad

Někteří diváci s nostalgií uvítají volební spot Nezávislých demokratů, během kterého jim předseda strany Vladimír Železný ve stylu svého legendárního pořadu Volejte řediteli vysvětlí, proč volit NEZ/DEM. V detailech ale Železný stylovou čistotu nezachoval. Místo motýlka měl kravatu, ani jednou si během svého projevu nesundal brýle (neměl je totiž vůbec). Společníka tentokrát Železnému místo zajíce Zazy dělala busta T. G. Masaryka.

Žerty stranou nechala Národní strana, která pojala svůj spot jako varování před vysokou mírou kriminality. Na obrazovce se střídají černobílé fotografie obětí různých trestných činů. Pochmurnou náladu podtrhuje hudba Mobyho. Atmosféra se na konci klipu přeci jen trochu rozjasní, když nám Národní strana navrhne řešení v podobě trestu smrti pro vrahy a doživotí pro recidivisty. V závěru se na diváka z fotografie usmívá předsedkyně strany Petra Edelmannová.

Strana zelených, které dávají předvolební průzkumy naději probít se do Sněmovny, vsadila na formát "oživlých novin". Na novinové stránce zdobené zelenými titulky se v místě fotografie objevují jednotliví krajští lídři, kteří promlouvají k občanům. Na konci klipu se hlavy jednotlivých představitelů SZ začnou digitálním prolínáním plynule měnit z jedné na druhou ve stylu videoklipu Michaela Jacksona "Black or white". Jakoby zelení chtěli do názvu hitu doplnit i "green".

Balbínova poetická strana představuje ve svých spotech spíš než svůj program svoji hospodu. V Balbínově poetické hospůdce přivítá partnerský pár potenciálních voličů její majitel a zároveň geniální guvernér strany Jiří Hrdina. Šéfkuchař poté hostům naservíruje na stříbrném podnose Hrdinovu hlavu, která jim vysvětlí, že se za ně popere.

Poněkud nenaplněnou snahou o vtip překypuje například spot Nezávislých, který je natočen jako regionální zpravodajská relace, jejíž hlavní zprávou je, že číslo šest žije. Chtějí tak připomenout číslo, pod kterým Nezávislí kandidují. Zprávy pocházejí z doby, kdy už je po volbách, ve kterých Nezávislí drtivě porazili své politické oponenty. "Moderátorka" diváky informuje o úspěších, které se straně podařilo ve Sněmovně prosadit, a o radikálním zlepšení pracovní morálky poslanců.

Tradiční oslovení voličů

Mezi stranami, které pojaly svou předvolební kampaň konzervativněji je například Koalice pro ČR, jejíž lídr Radoslav Štědroň stojí v lese a vysvětluje důvody, proč nevolit stávající parlamentní strany, zatímco za jeho zády plyne řeka.

Šéf České pravice Michal Simkanič zase sedí v koženém křesle v jakési kanceláři a jednoduchými hesly se vyjadřuje k nejrůznějším politickým tématům.

Liberálové ze strany Lira zase své spoty pojali jako anketu. V prvním uvedeném klipu různí lidé odpovídají na otázku, zda souhlasí uzákoněním euthanasie.

Jedinou stranou, která ve svém předvolebním spotu nezapomněla na neslyšící diváky, je Strana zdravého rozumu. Proslovy jejích předáků jsou nejen simultánně tlumočeny do znakové řeči, pro jistotu je klip ještě opatřen titulky.