"Lyžovali jsme na zdejší sjezdovce Hromovka, když si jeden z našich svěřenců poranil nohu. Horská služba nás odvezla do Medical centra. Tam nám sice řekli, že jde o soukromou ordinaci, ale nikdo z nás netušil, že budeme nuceni zaplatit, navíc takto vysokou částku, ačkoliv jsme pojištěni," popisuje instruktor čtyřiatřicetičlenné výpravy německých snowboardistů  Arndt  Hecker ze Saské Kamenice.

Němci se vzdor údivu nad odmítavým stanoviskem Medical centra, aby účet poslali přímo chlapcově pojišťovně Allianz, nebránili požadavku zaplatit. Peníze však neměli momentálně k dispozici. "Chtěli jsme, ať počkají, že požadovanou sumu přivezeme. Garanci nabízela i majitelka penzionu v Čisté u Horek, kde jsme do pátku ubytovaní. Lékař ale požadoval minimální zálohu pět tisíc korun," doplnil kolegu instruktor Jan Koch.

Pasy zůstaly v Medical centru

Doktor Martin Presperín si vyžádal pas zraněného chlapce a jednoho z instruktorů, které si ponechal. "V pondělí jsme celý případ oznámili policii ve Špindlerově Mlýně," poznamenal Koch, kterému podle jeho tvrzení doklady v Medical centru nevrátili ani po upozornění, že jako řidič mikrobusu převážející děti do jejich pětadvacet kilometrů vzdáleného horského bydliště pas potřebuje. Šéfové výpravy proto v pondělí, kdy doklady ještě měli v Medical centru, kontaktovali policii.

"Oznámení prošetřujeme. Doklady za podobných okolností nikomu nelze zadržovat. Pokud se tvrzení německých turistů potvrdí, půjde patrně o přestupek," uvedl šéf špindlerovských policistů Stanislav Herman. "Na druhé straně vím, že lékaři zde mají časté problémy s garantovanými platbami pojišťoven," dodal.

"Měl jsem v úmyslu jejich doklady pouze okopírovat. Patrně došlo k nedorozumění možná i kvůli jazykové bariéře, protože mezitím odešli a pasy mi zůstaly ležet na stole," vysvětloval Právu po informaci o kontaktu turistů s policií doktor Presperín.

"Jde o narušení vztahu mezi EU a ČR. Ministerstvo zdravotnictví proto vyzvalo Krajský úřad v Hradci Králové, aby provedl v místě šetření, což vzhledem k závažnosti situace udělá i samotné ministerstvo," řekl Právu šéf kontrolního odboru ministerstva zdravotnictví Vladimír Dryml.

Postup může odradit turisty

Hotovost před garancemi pojišťoven preferuje v případech, pokud nejde o akutní případ, majitel Medical centra Leo Černý. "Abychom mohli jako nesmluvní zdravotnické zařízení fungovat, potřebujeme z něčeho platit náklady.  Nemůžeme si dovolit čekat, až nám zaplatí pojišťovny, které nezřídka platí s půlročním zpožděním. Výjimečně se stává, že nezaplatí vůbec," podotkl Černý. 

"Pokud jde o nesmluvní zdravotnické zařízení, zaleží pouze na lékaři, zda upřednostní platbu v hotovosti. Na druhé straně mám nedávnou zkušenost s jedním našim klientem, který v soukromé nemocnici v USA ukázal naši kartu, načež za ošetření vyúčtované nakonec na skoro čtvrt miliónu korun platit nemusel," poznamenal ředitel úseku cestovního pojištění pojišťovny Allianz Jaroslav Kratochvíl.

Postup Medical centra šokoval i majitelku penzionu, kde výprava bydlí. "Vrhá to špatné světlo na celé Krkonoše, kam by zahraniční turisté mohli po těchto zkušenostech taky přestat jezdit. Schválně jsem kontaktovala ředitele jedné zdejší nemocnice, kolik by za stejný zákrok inkasovaly české pojišťovny. Šlo o 1 487 korun," tvrdí hoteliérka.