Povinným ručením by podle vyjádření EK měla být pojištěna všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu, bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jezdí na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku.

„Podle této definice by se pak povinné ručení mělo vztahovat nově nejen na segwaye a elektrokola, která reálně mohou působit vážnější škody, ale i na elektroautíčka pro děti nebo různá podomácku vyrobená vozítka, což vyvolá řadu komplikací zejména pro spotřebitele,” uvedl šéf asociace Jan Matoušek.

EK musela reagovat na rozhodnutí soudu

S úpravou směrnice nicméně EK nepřišla sama od sebe, návrhem reaguje na rozhodnutí Evropského soudního dvora. „Ta směrnice je již z roku 2009, kdy různá motorová vozítka, například segwaye, ještě nebyla tolik rozšířená. Mezitím Evropský soudní dvůr vydal rozhodnutí, podle kterého každý, kdo by byl sražen motorovým zařízením určeným k přepravě, musí být odškodněn. Evropská komise na základě tohoto rozhodnutí musí směrnici aktualizovat,” vysvětlila Novinkám Magdalena Frouzová z českého zastoupení EK.

Zdůraznila, že se nejedná o nařízení, ale o směrnici, kterou si mohou jednotlivé státy EU upravit. Pokud stát zajistí, že osoba, která utrpí zranění po srážce s vozidlem určeným pro přepravu, dostane odškodnění, nemusí žádné další povinné ručení zavádět, uvedla Frouzová.

Bonusy a malusy po celé Evropě

Další změnou, kterou směrnice přináší, je sjednocení potvrzení o jízdě bez nehody ve všech státech EU. „Pokud by se český občan rozhodl uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v jiném státě, kam se například přestěhoval, bude mít možnost získat standardizované potvrzení ve svém původním státě, který vezme pojišťovna v potaz při výpočtu pojistného,” vysvětlil Matoušek.

„S ohledem na rostoucí mobilitu obyvatel EU a fungování jednotného trhu je tento návrh bezesporu ve prospěch řidičů," okomentoval chystanou změnu šéf ČAP.

Návrh EK má také zajistit, aby oběti nehod motorových vozidel získaly plnou kompenzaci, a to i v případě, že je pojistitel insolventní. Nová pravidla zároveň zaručují, že by mělo být s poškozeným zacházeno ve všech státech EU stejně.

„Poškozený bude odškodněn v případě insolvence pojistitele vždy z garančního fondu dané země, kde pobývá. Následně bude správce fondu požadovat regres po garančním fondu státu, kde je viník nehody pojištěn,” uvedla specialistka na pojištění motorových vozidel asociace Lucie Žulavská.

V ČR princip plného odškodnění poškozeného funguje od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. „Nicméně v některých členských státech EU tato pojistná ochrana zatím neexistuje,” podotkla Žulavská.

Pojištění elektroautíček? Absurdní...

Specialista finančního serveru Chytrý Honza Tomáš Čáp navrhované změny veskrze vítá, i když si neodpustil ani kritiku. „Některé pojišťovny už teď umí převést bonusy svých klientů ze Slovenska. Případné rozšíření o další členské státy vítáme. Spotřebitelům to přinese jednoznačné snížení nákladů při změně pobytu,” uvedl.

Pojišťovat dětská autíčka je naprosto absurdnífinanční specialista Tomáš Čáp

Například zkušený 40letý řidič se tak nebude muset pojišťovat za podmínek, které by dostal úplný nováček, poznamenal dále Čáp, který souhlasí také s rozšířením pojištění na další motorová vozidla, ale podle úvahy, jakou škodu mohou reálně způsobit. „Například podle maximální rychlosti, hmotnosti a dalších parametrů. Pojišťovat dětská autíčka je naprosto absurdní,” dodal.

Až bude směrnice schválena Evropskou radou a Parlamentem, bude právní předpis vydán v úředním věstníku EU a nabude účinnosti dvacátý den po jeho vydání. Směrnice má v tento okamžik stanovenu roční transpoziční lhůtu, v rámci které musí být zavedena do českého právního řádu. Je ale možné, že se lhůta v rámci legislativního procesu ještě prodlouží.